14.08.2020

Hafty klasztorne

  Jak już wspomniałam wcześniej, w ramach badań prowadzonych do mojej pracy magisterskiej poszukującej związków pomorskich "złotnic" z haftami klasztornymi, jeździłam z kwerendą do żeńskich klasztorów na Pomorzu. Dotarłam też do Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia w Chełmnie, gdzie dostąpiłam zaszczytu zwiedzenia klasztornego skarbca. Celem badań były hafty.




Warto przypomnieć, że hafty wykonane na cele kościelne wyglądały odmiennie od tych, które przeznaczone były na cele użytkowe. Haft użytkowy był zwykle przeładowany i próżny, podążający za modą, której ulegał jego właściciel.


Haft wykonany na użytek kościelny musiał być zupełnym przeciwieństwem tego pierwszego, jego celem było służenie Bogu, trwanie przez wieki, charakteryzowała go powaga i piękno wykonania. Złoty okres w haftach klasztornych tym zasadom przyświecał i je respektował.

W poście kilka cudnych przykładów zabytkowych haftów, przechowywanych w zbiorach Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia w Chełmnie.