Feministki zajmując się kwestią małżeństwa
przemycały tematy zmian społecznych, problem seksualności kobiet a także
prokreacji. Ta przykrywka była o tyle wygodna, że nikt nie posądzał ich o to, że są nieprzyzwoite. Małżeństwo - mniejsze zło, dziecko „siła narodu” celem
małżeństwa. Sytuacja kobiety w rodzinie zależała od mężczyzny, ponadto wnoszono
opcje pracy zawodowej kobiet i prostytucji. Promocja modelu partnerskiego.
Zmuszanie kobiety do monogamii, eksploatacja pracy domowej kobiet. Małżeństwo
jest nadzorowane przez państwo, rozwody i sprawy majątkowe też, więc to umowa
prawna.
Bez
męża
Ziemięcka - przestrzegała przed modelem, gdzie
kobieta to wyłącznie żona i matka.
Kobieta nie powinna bać się samotności, pracując zawodowo stanie się
niezależna. K. XIX wieku nieco to zmienił, dziewczyny nie musiały już czekać na
to, aż ktoś zechce się nimi zainteresować, powszechna zaczynała być praca
zawodowa, stawały się niezależne i odrębne od woli ojca, czy męża. Stworzono
obraz kobiety nie samotnej lecz samodzielnej, utarło się, że jak ktoś nie
wchodzi w związek formalny, tkwi w związku nieformalnym np. lesbijskim.
Ewentualne staropanieństwo odczytywano jako klęskę Zychową ( bo nikt jej nie chciał).
Ewentualne staropanieństwo odczytywano jako klęskę Zychową ( bo nikt jej nie chciał).
Greer - kobiety do dziś są zwodzone wizją miłości aż po
grób i bezpieczeństwa, a tak naprawdę nikt nie może tego kobiecie
zagwarantować. Chodzi o poświęcenie się rodzinie i wychowaniu dzieci.
Małżeństwo
jako handel kobietami
Od zawsze jeden mężczyzna dawał za żonę kobietę
drugiemu, to prawie jak z rzeczą, umowa małżeństwa była więc zawierana przez
teścia i zięcia a nie kobietę i mężczyznę. Dla antropologów współczesnych
wymiana kobiet pomiędzy plemionami jest czymś w rodzaju fundamentu całej
cywilizacji. Kobieta zawsze ta druga. Kobieta „towar”- „dar”.
Instytucja małżeństwa = fallocentryzm, Kobieta
istnieje wtedy, gdy dwóch mężczyzn może wymienić się nią, jako „towar”
wyceniana jest pod kątem reprodukcji i seksu. Często kobiety, by podnieść swoją
wartość w oczach mężczyzn robią to czego mężczyzna pożąda. I nie ma tu nic do
rzeczy to czego one pragną.
Egzogamia
i endogamia
Rodzina zastępcza
Współcześnie istnieją tendencje do rozbijania modeli patriarchalnych na rzecz pokrewieństwa z własną matką.
Delpchy - nie
związek mężczyzny z kobietą jest rodziną, a związek matka - dziecko,
instytucjonalnie to ona jest odpowiedzialna za dziecko.
„Rodzina zrekonstruowana” – rodzina zastępcza,
nastąpił radykalny wzrost ilości kobiet samotnie wychowujących dzieci.
„Rodzina z wyboru”- żyją w nich osoby
niespokrewnione, homoseksualne.
Monogamia
Instytucja małżeństwa była uznawana społecznie za
jedyną możliwą formę relacji między kobietą a mężczyzną, wyłącznie tak można
było zaspokajać potrzeby seksualne. To rodzaj kontroli społecznej, sposób na
powściągnięcie seksualnych potrzeb kobiet, których głównym zadaniem było
rodzenie i wychowywanie dzieci. Kobieta łamiąca te zasady była wykluczana
społecznie, otrzymywała etykietę nierządnicy. Emancypantki podnosiły temat, że
jak nierządnice traktowane są żony, bo muszą się stosować do woli męża, też w
sypialni.
Małżeństwa koleżeńskie
Małżeństwo jako kontrakt, zabija erotyzm kobiety.
Małżeństwo koleżeńskie - życie we wzajemnym szacunku
z przyzwoleniem na przygodne miłostki.
Małżeństwo i eros
Zakaz realizacji pragnień dla kobiety, większa
swoboda dla mężczyzn. Miłość zapowiada cierpienie, nie ma możliwości zawarcia
umowy na miłość, małżeństwo ją zabija. Dla feministek małżeństwo jest umową z
której można się wycofać.
Przymusowa
heteroseksualność
Lesbizm, jako opór
Lesbizm środkiem oporu przeciwko patriarchatowi, nie
stoją za nimi żadne umowy prawne, są więc dobrowolne i nie ma tu z góry
ustalonych ról. Lesbijka- buntowniczka,
Butch/femme
Rekonstrukcja historii związków lesbijskich, pojawia
się biseksualizm - dążenie do zbudowania wzorca poprawnego politycznie.
Matriarchat
menadżerski
Kobiety łączą obowiązki domowe z karierą zawodową,
„niezastąpiony menadżer życia rodzinnego”, wysoka hierarchia w domu.
Wierny sługa
Żona- jako wierny sługa, próba zmiany więzienia ( ich
domu) w królestwo.
Kobieta pracująca zawodowo i tak musi wykonywać swoje
obowiązki w domu, praca to na dwa etaty, żądanie zapłaty za pracę w domu, albo
pomocy od małżonka.
Małżeństwo- umowa o pracę.
Diechierarchizacja
Konflikt miedzy kobietą pracującą a panią domu.