poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Gajewska "Hasło feminizm" rozdział III str. 169 - 213/ opracowanie


Feministki zajmując się kwestią małżeństwa przemycały tematy zmian społecznych, problem seksualności kobiet a także prokreacji. Ta przykrywka była o tyle wygodna, że nikt nie posądzał ich o to, że są nieprzyzwoite. Małżeństwo - mniejsze zło, dziecko „siła narodu” celem małżeństwa. Sytuacja kobiety w rodzinie zależała od mężczyzny, ponadto wnoszono opcje pracy zawodowej kobiet i prostytucji. Promocja modelu partnerskiego. Zmuszanie kobiety do monogamii, eksploatacja pracy domowej kobiet. Małżeństwo jest nadzorowane przez państwo, rozwody i sprawy majątkowe też, więc to umowa prawna.

Bez męża
Ziemięcka - przestrzegała przed modelem, gdzie kobieta to wyłącznie żona i matka.  Kobieta nie powinna bać się samotności, pracując zawodowo stanie się niezależna. K. XIX wieku nieco to zmienił, dziewczyny nie musiały już czekać na to, aż ktoś zechce się nimi zainteresować, powszechna zaczynała być praca zawodowa, stawały się niezależne i odrębne od woli ojca, czy męża. Stworzono obraz kobiety nie samotnej lecz samodzielnej, utarło się, że jak ktoś nie wchodzi w związek formalny, tkwi w związku nieformalnym np. lesbijskim.
Ewentualne staropanieństwo odczytywano jako klęskę Zychową ( bo nikt jej nie chciał).
Greer - kobiety do dziś są zwodzone wizją miłości aż po grób i bezpieczeństwa, a tak naprawdę nikt nie może tego kobiecie zagwarantować. Chodzi o poświęcenie się rodzinie i wychowaniu dzieci.
Małżeństwo jako handel kobietami
Od zawsze jeden mężczyzna dawał za żonę kobietę drugiemu, to prawie jak z rzeczą, umowa małżeństwa była więc zawierana przez teścia i zięcia a nie kobietę i mężczyznę. Dla antropologów współczesnych wymiana kobiet pomiędzy plemionami jest czymś w rodzaju fundamentu całej cywilizacji. Kobieta zawsze ta druga. Kobieta „towar”- „dar”.
Instytucja małżeństwa = fallocentryzm, Kobieta istnieje wtedy, gdy dwóch mężczyzn może wymienić się nią, jako „towar” wyceniana jest pod kątem reprodukcji i seksu. Często kobiety, by podnieść swoją wartość w oczach mężczyzn robią to czego mężczyzna pożąda. I nie ma tu nic do rzeczy to czego one pragną.
Egzogamia i endogamia
Rodzina zastępcza
Współcześnie istnieją tendencje do rozbijania modeli patriarchalnych na rzecz pokrewieństwa z własną matką.
Delpchy -  nie związek mężczyzny z kobietą jest rodziną, a związek matka - dziecko, instytucjonalnie to ona jest odpowiedzialna za dziecko.
„Rodzina zrekonstruowana” – rodzina zastępcza, nastąpił radykalny wzrost ilości kobiet samotnie wychowujących dzieci.
„Rodzina z wyboru”- żyją w nich osoby niespokrewnione, homoseksualne.
Monogamia
Instytucja małżeństwa była uznawana społecznie za jedyną możliwą formę relacji między kobietą a mężczyzną, wyłącznie tak można było zaspokajać potrzeby seksualne. To rodzaj kontroli społecznej, sposób na powściągnięcie seksualnych potrzeb kobiet, których głównym zadaniem było rodzenie i wychowywanie dzieci. Kobieta łamiąca te zasady była wykluczana społecznie, otrzymywała etykietę nierządnicy. Emancypantki podnosiły temat, że jak nierządnice traktowane są żony, bo muszą się stosować do woli męża, też w sypialni.
Małżeństwa koleżeńskie
Małżeństwo jako kontrakt, zabija erotyzm kobiety.
Małżeństwo koleżeńskie - życie we wzajemnym szacunku z przyzwoleniem na przygodne miłostki.
Małżeństwo i eros
Zakaz realizacji pragnień dla kobiety, większa swoboda dla mężczyzn. Miłość zapowiada cierpienie, nie ma możliwości zawarcia umowy na miłość, małżeństwo ją zabija. Dla feministek małżeństwo jest umową z której można się wycofać.
Przymusowa heteroseksualność
Lesbizm, jako opór
Lesbizm środkiem oporu przeciwko patriarchatowi, nie stoją za nimi żadne umowy prawne, są więc dobrowolne i nie ma tu z góry ustalonych ról. Lesbijka- buntowniczka,
Butch/femme
Rekonstrukcja historii związków lesbijskich, pojawia się biseksualizm - dążenie do zbudowania wzorca poprawnego politycznie.
Matriarchat menadżerski
Kobiety łączą obowiązki domowe z karierą zawodową, „niezastąpiony menadżer życia rodzinnego”, wysoka hierarchia w domu.
Wierny sługa
Żona- jako wierny sługa, próba zmiany więzienia ( ich domu) w królestwo.
Kobieta pracująca zawodowo i tak musi wykonywać swoje obowiązki w domu, praca to na dwa etaty, żądanie zapłaty za pracę w domu, albo pomocy od małżonka.
Małżeństwo- umowa o pracę.
Diechierarchizacja
Konflikt miedzy kobietą pracującą a panią domu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mile widziane komentarze zgodne z treścią bloga

Zachowane chaty kociewskie w Jaszczerzu, Jaszczerku, Okarpcu i Osieku.