26.02.2013

Podstawy psychologiczne twórczości artystycznej



„Twórczość plastyczna to proces dokonywania zmiany, przetwarzania
i wytwarzania form wizualnych (na płaszczyźnie i w przestrzeni), nadawania
tym nieznanym dotąd i oryginalnym formom wizualnym nowych jakości
ideowych (mentalnych), wyrażających się wartościami pozamaterialnymi
(ideowymi, estetycznymi) i stanowiących względne wartości materialne.”

         
                                                                                      S. L. Popek

Michał Anioł, Stworzenie Adama



Twórczość plastyczna - artystyczna jest stosunkowo rzadkim obiektem badań psychologów, częściej definiowana jest twórczość w rozumieniu twórczości  człowieka. Wychodząc z założenia, że każda istota ludzka jest twórcza, że w zwyczajnych warunkach egzystencji twórczość towarzyszy jej od urodzenia aż do śmierci, pozostawiamy wiele pytań bez odpowiedzi. Problemy badawcze nad tematem twórczości artystycznej wynikają w dużej mierze z jej ekspresji i nieuniknionych przemian, którym jest ona nieustannie poddawana.
Pierwsze pytania podczas rozważań nad zagadnieniem psychologii twórczości jest pytanie o człowieka, jako o dziecko Boga. Skoro Bóg jest doskonałym (s)twórcą, to dlaczego jego „dzieci” miały by być inne? Trudno więc rozstrzygnąć, czy człowiek rodzi się z „zapasem” twórczym, czy może ów człowiek nabywa tę zdolność stopniowo. Wszelkie zmiany zachodzące w świecie, zarówno te w świecie przyrody jak i techniki zaświadcza o nieustannym „podnoszeniu poprzeczki” przez człowieka, istotę, nie wiadomo dlaczego wymagającą od siebie coraz więcej i więcej. To nieustanne dążenie do ideału wydaje się więc nie mieć końca. Ludzie więc są „klockami” w ogromnej układance. Dzieło i twórca stają się jednym, choć jest pomiędzy nimi przestrzeń wypełniona powiewem nowości i indywidualności. Badacze psychologii twórczości doszli do wniosku, że zjawiskiem tym rządzą dwa mechanizmy zróżnicowania i adaptacji oraz kreatywności i przystosowania.        To bardzo ciekawe, bo dla człowieka ważne są możliwości i to, co dzięki nim może osiągnąć, nieprzerwane pragnienie zmian i ku nim podążanie. Człowiek tak naprawdę jest wyjątkowo odporny na nie. Tak samo może stworzyć dobro jak i zło, jak piękno i brzydotę. Gdzieś po drodze przejść musi miedzy prawdą i kłamstwem, bo tak naprawdę zmienność go pociąga, to nie chybnie prowadzi do rozwoju, którego dowodem  są niewątpliwie osiągnięcia człowieka na przestrzeni dziejów.
Twórczość  zwykle kojarzy się ze zmianami. Nieustannym tworzeniem nowych myśli i idei, przedmiotów codziennego użytku, ale również rzeczy pięknych, istniejących wyłącznie dla tego piękna. Mamy tu do czynienia z powtarzaniem, ale także z wytwarzaniem rzeczy zupełnie nowych. Tak więc (s)twórca to nie tylko Bóg , ale również i człowiek – artysta natchniony przez Boga. Mamy więc do czynienia z najwyższym (s)twórcą i z jednostką- człowiekiem - nośnikiem i wykonawcą jego idei. Stąd już tylko krok do natchnienia i wizji twórczych. Same sztuki plastyczne z dużym trudem przedzierały się przez wieki, by w końcu zyskać należny sobie statut dzieła sztuki, dla którego najważniejsze jest piękno, które nosi w sobie. Są dzieła wybitne, wytyczające tor dla kolejnych dzieł, tworzące kanon, skupiające przy sobie rzesze naśladowców, w rezultacie tworzące szkołę, styl, które z czasem przemieniają się w określoną epokę artystyczną
Należy także pamiętać, że każda epoka artystyczna, poza głównym nurtem niosła ze sobą sztukę ludową, jarmarczną, malarzy niedzielnych itp. Ich sztukę nie rzadko nazywano sztuką kiczu, tworzoną praktycznie z niczego. Był więc popyt na prostotę i banał. Być może wynikało to z tego, że nie wszyscy rozumieli sztukę „wysoką”.  Wiek XX ( wręcz wyniósł te dzieła do rangi najwyższego dobra estetycznego, czyniąc je masówką, co niemal zaprzeczyło wszystkim poprzedzającym ten wiek epokom. Niezależnie jednak, czy mamy do czynienia z tzw. ”masówką”, czy dziełem sztuki „wysokiej”, prawdziwy sens dzieła wyznacza kontakt z odbiorcą i jego reakcje, a te bywają bardzo złożone. Odbiorcy dzieł sztuki bywają bardzo różni, każdy z nich posiada swój własny „bagaż” przeżyć i doświadczeń i to co na jednego będzie działać, wywołując określone emocje, na kogoś innego nie zadziała wcale. Sam proces tworzenia dzieła jest procesem spontanicznym, jego odbiór także. Same dzieła są jednak ogromnym źródłem wiedzy o ludziach i epoce w której żyli. Wszelkie informacje w nich zawarte więc są dla odbiorcy bardzo ważne.
 Twórczością artystyczną jest zdolność istoty ludzkiej do wytwarzania rzeczy posiadających dwie nieodłączne cechy: wartość i nowość. Artysta jest człowiekiem tworzącym sztukę dla którego nie są ważne ogólno przyjęte standardy i tworzy swoje dzieła zupełnie niezależnie, wręcz instynktownie. Od niedawna osoby takie zamiast twórczymi nazywa się kreatywnymi. Osoba kreatywna więc tworzy nowe, wartościowe rzeczy na które składają się procesy poznawcze i cechy indywidualne twórcy. Są dwa podejścia do samego pojęcia twórczości: pierwsze - elitarne, uznające indywidualizm i wyjątkowość twórcy,  że tylko wybitne jednostki tworzą wyjątkowe dzieła. Podejście drugie - egalitarne, w zgodzie z którym każdy człowiek  może tworzyć dzieła sztuki, ponieważ zdolność twórcza jest cechą  taką jak np. inteligencja, czy ekstrawersja. Małe dziecko już we wczesnej fazie rozwoju przejawia różne, oryginalne zachowania. Z biegiem czasu twórczość i pomysłowość dziecięca przybiera na sile, dzieci wykonują wiele czynności bliskie czynnościom dorosłym, potrafią rysować, lepić i malować.
Warto również zastanowić się nad faktem, co by mogło się wydarzyć w sytuacji „wspomagania” rozwoju tej twórczości? Możliwym się zdaje, że podsycane, doskonalone nieustannie umiejętności dziecięce, przerodzą się w twórczość artystyczną „wysoką”. A procesy poznawcze?
Czy one są bez znaczenia?

Jest niemal pewnym, że osobowość artystyczna jest już bardzo widoczna w wieku dziecięcym. To zazwyczaj dzieci nadwrażliwe, bardzo emocjonalne, czasem aroganckie i zarozumiałe, co wynika z instynktu, który każe im bronić własnej odrębności i wyjątkowości. Dzieci te bardzo szybko stają się samodzielne a ich zabawy szkolne zwykle odbywają się bez udziału grup rówieśniczych, charakteryzuje je ponadprzeciętna wiedza szkolna, spontaniczność i ekspresja. Jeśli dziecko tak bardzo uzdolnione nie będzie tłamszone na tym etapie swojego rozwoju, a szkoła i rodzina stworzą mu odpowiednie warunki rozwoju, jest bardzo prawdopodobnym, że artystyczne zdolności tej jednostki rozwiną się w kierunku sprzyjającym samej twórczości. Bowiem dla takiej indywidualności jest bardzo ważna swoboda twórcza.
Bardzo ciekawą teorię na temat ludzi uzdolnionych artystycznie wysnuł Kretschmer. Twierdząc, że „ludzie genialni” to ludzie z zachwiana równowagą psychiczną, artysta bowiem działa spontanicznie, świat widziany jego oczyma znacznie różni się od świata innych ludzi. Myśli i czuje inaczej,  jest więc „inny”.
Proces twórczy artysty ma z reguły dwie fazy: przeżyciową i realizacyjną. Na samym początku istnieje potrzeba inspiracji, czy jak kto woli natchnienia. Artysta i jego dzieło są więc bardzo ściśle ze sobą powiązani. Gołaszewska wymienia trzy fazy procesu twórczego:
-  Typ intuicyjny – tutaj splatają się dwie podstawowe fazy: przeżycie i realizacja, towarzyszy im spontaniczność, intuicyjność, brak refleksji, brak świadomości pracy. To faza bardzo krótka.
-  Typ refleksyjny – tutaj do głosu dochodzi intelekt, zaczynają się wątpliwości, artysta staje się powściągliwy, hamuje emocje a co za tym idzie ekspresję.
-  Typ behawioralny – tutaj artysta czuje potrzebę przekształcenia swojej myśli, koncepcji w formę. Co ciekawe sam akt rozpoczęcia pracy nad dziełem nie jest jednoznaczny z tym, że artysta wie, jaki będzie efekt końcowy tego dzieła.
Gołaszewska wyróżnia trzy grupy artystów:
- Osobowość podstawowa- czynniki psychologiczne, wewnętrzne, kształtujące się w toku życia człowieka,
-  Osobowość twórcza artysty – indywidualne predyspozycje jednostki podatne na stymulację i rozwój, co wiąże się bezpośrednio z tworzeniem specjalnych warunków do ich rozwoju.
- podmiot sprawczy dzieła sztuki – to już samo dzieło i wszystkie inne dzieła danego artysty.
Twórczość jest cechą ciągłą, o różnym nasileniu, od „eksplozji” dzieł po stopniowy zanik, aż po ich brak. Język artysty jako przebogate narzędzie służące do wypowiedzenia siebie, do opowiedzenia „czegoś” o sobie innym a nie rzadko całemu światu bywa wyrafinowany i tak bogaty, że nie zawsze trafia do celu. 
W toku badań nad twórczością naukowcy wysnuli kilka ważnych teorii o których wspomina też  Gołaszewska. Pierwsza to teoria mówiąca o tym, że podstawa twórczości artysty jest natchnienie a nie wiedza i doświadczenie. Druga teoria mówi o twórczości jako pracy w której konieczne są podstawy znajomości zasad i norm właściwych dla sztuki. Ostatnia teoria głosi, że twórczość jest ekspresją osobowości, że artysta w trakcie aktu tworzenia daje upust swoim emocjom. Ta teoria dotyczy w dużej mierze artystów zwanych ludowymi, którzy tworząc dzieło dysponują zarówno wiedzą w zakresie sztuki regionu w jakim żyją i tworzą jak i natchnienie. Sama świadomość dzieła, które artysta tworzy jest wyjątkowa i bardzo ważna w tym przypadku, ponieważ dąży do przekazu tradycji a w rezultacie do jej ocalenia. To przywilej i obowiązek twórcy ludowego. W tym wypadku „nauczycielem” artysty jest tradycja, co oznacza, że twórca powiela wcześniejsze wzorce, tworząc jednocześnie nowe. W definicji twórcy ludowego nie powinno zapominać się o ważnej zasadzie: twórca tworzy na użytek własny i najbliższej społeczności. Rękodzieła stwarzane przez tą grupę twórców są nośnikiem dorobku wielu pokoleń a jednocześnie posiadają ogromny ładunek emocji samego autora.

Bibliografia:           
 1. S. L. Popek, Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010 
 2. E. Necka, „Psychologia twórczości”, 2003       
 3. M. Gołaszewska, (1998). Twórczość artystyczna. W: W. Szewczuk 
   (red.), Encyklopedia Psychologii (str.911-915) Warszawa: Fundacja
   Innowacji
4. T. Ciećwierz, Artysta i jego dzieła, czyli analiza osobowości twórczej
           oraz procesu twórczego, http://www.psychologia.net.pl,