Intertekstualność i jej odmiany- interpretacja
Dzieła poddane analizie
interpretacyjnej:
1.Inspiracje Flory Borsi dziełami z I
połowy XX wieku,
2.Inspiracje obrazem
Granta Wooda
„American Gothic” 1930 ( olej, płyta pilśniowa)
3.Inspiracje Eugenio Recuenco arcydziełami
sztuki światowej: od antyku greckiego po wiek XX.
"American Gothic" Grant Wood |
Obraz Granta Wooda przedstawia farmera i jego córkę
stojących przed ich zbudowanym w stylu gotyckim domem. Mężczyzna ubrany w
tradycyjny, amerykański strój rolnika i i czarny płacz stoi, trzymając widły w
prawej dłoni, spogląda surowym wzrokiem
na nas. Jego skromna córka ubrana także
tradycyjnie, stoi tuż za nim . Dom stojący za ich plecami zbudowany jest z
drewna, nosi cechy stylu z okresu późnego renesansu. Rzuca się w oczy styl
życia, jaki prowadzą ci ludzie.
Surowe spojrzenie ojca
narzuca nam jego surowość, tradycjonalizm i moralność. Wood malując to dzieło
oparł się na zdjęciach z końca XIX wieku.
Jego dzieło jest więc czymś w rodzaju hołdu dla własnego pochodzenia i tradycji
środkowo- zachodniej, choć różni krytycy wyciągali na ten temat różne wnioski.
Obraz wywarł ogromne
wrażenie na widowni, powstało w związku z nim wiele parodii.
Obrazy u dołu: „American
Gothic” (1942) Gordon Parks i
"God Bless
America" J. Seward Johnson Jr
|
Tych parodii „American Gothic”
jest o wiele więcej, przytoczyłam te cztery, bo zrobiły na mnie największe
wrażenie. Mamy więc tu do czynienia z parodią, pastiszem i trawestacją.
Dziełem Wooda zainspirowała się
też młoda, dziewiętnastoletnia Węgierka - Flora Borsi, która fotografuje od 2007
roku. Wcześniej dużo rysowała, ale sam rysunek jej nie wystarczał, więc
sięgnęła po coś więcej – fotografii. Jej dłonie, jak sama mówi, były jej
pierwszą kamerą, narzędziem , dzięki któremu mogła swobodnie manifestować swoją
wyobraźnię.
Kees van
Dongen "Poppy Corn" (fot. Flóra Borsi)
|
Kazimierz
Malewicz "Kobieta Torso" (fot. Flóra Borsi)
|
Dla Flory ważne są portrety i
foto- manipulacje. Zanim przystąpiła do pracy nad tym projektem,
przeprowadziła pod tym kątem dokładne badania na dziełach innych twórców. Zaprosiła
do współpracy kilku modeli, zakupiła peruki, przygotowała ubrania i rozpoczęła
pracę nad projektem. Powstały fantastyczne zdjęcia, będące zestawieniem
rzeczywistych modeli, stojących obok wybitnych dzieł z I p. XX wieku. Postacie
stojące obok obrazów, są ucharakteryzowane , wyglądają niemal tak samo , jak
postaci na obrazach. Borsi wyobraziła
sobie ludzi z czterech abstrakcyjnych obrazów: Late-Greats
Kobieta z zielonym kapeluszu Pablo Picasso,
Portret polskiej kobiety Amedeo Modiglianiego,
Gelber Narrenhut Rudolfa Hausnera
Kobieta Torso Kazimierz Malewicz. Reszta, to już poprawki i „sztuczki”, które
poczyniła w trakcie finalnej obróbki zdjęć.
W przypadku prac Flóry Borsi
mamy do czynienia ze sztuką autotematyczną, czyli ze sztuką w sztuce. Pani
Borsi poszukując w rzeczywistości prawdziwych modeli do swoich prac, zwróciła
uwagę na cechy fizyczne tych osób. Doskonale dobrała i ucharakteryzowała swoich
żywych modeli, upodabniając ich do postaci z obrazów.
Prace p. Eugenio Recuenco są równie interesujące, co
w wypadku p. Borsi, z tą różnicą, że mamy tu do czynienia z parafrazą.
Fotografowanie modeli upodobnionych do postaci z kubistycznych obrazów Picassa
to nie lada wyzwanie.
Modele
Eugenio przypominają obrazy Picassa, jest to rodzaj hołdu złożonego wybitnemu
artyście przez fotografa.
Praca Eugenio Recuenco |
Źródła: