28.07.2013

Dzieło sztuki jako tekst kultury współczesnej


Intertekstualność i jej odmiany- interpretacja
Dzieła poddane analizie interpretacyjnej:
1.Inspiracje Flory Borsi dziełami z I połowy XX wieku,
2.Inspiracje  obrazem  Granta Wooda  „American Gothic” 1930 ( olej, płyta pilśniowa)
3.Inspiracje Eugenio Recuenco arcydziełami sztuki światowej: od antyku greckiego po wiek XX. 
 

"American Gothic"  Grant Wood

Obraz  Granta Wooda przedstawia farmera i jego córkę stojących przed ich zbudowanym w stylu gotyckim domem. Mężczyzna ubrany w tradycyjny, amerykański strój rolnika i i czarny płacz stoi, trzymając widły w prawej dłoni,  spogląda surowym wzrokiem na nas. Jego  skromna córka ubrana także tradycyjnie,  stoi tuż za nim . Dom stojący za ich plecami zbudowany jest z drewna, nosi cechy stylu z okresu późnego renesansu. Rzuca się w oczy styl życia, jaki prowadzą ci ludzie.
 

Siostra Wooda i Dentysta: oryginalni  modele dla "American Gothic"

Surowe spojrzenie ojca narzuca nam jego surowość, tradycjonalizm i moralność. Wood malując to dzieło oparł się na  zdjęciach z końca XIX wieku. Jego dzieło jest więc czymś w rodzaju hołdu dla własnego pochodzenia i tradycji środkowo- zachodniej, choć różni krytycy wyciągali na ten temat różne wnioski.
Obraz wywarł ogromne wrażenie na widowni, powstało w związku z nim wiele parodii.

Obrazy u dołu: „American Gothic” (1942)  Gordon Parks i
"God Bless America" J. Seward Johnson Jr


Tych parodii „American Gothic” jest o wiele więcej, przytoczyłam te cztery, bo zrobiły na mnie największe wrażenie. Mamy więc tu do czynienia z parodią, pastiszem i trawestacją.
Dziełem Wooda zainspirowała się też młoda, dziewiętnastoletnia Węgierka - Flora Borsi, która fotografuje od 2007 roku. Wcześniej dużo rysowała, ale sam rysunek jej nie wystarczał, więc sięgnęła po coś więcej – fotografii. Jej dłonie, jak sama mówi, były jej pierwszą kamerą, narzędziem , dzięki któremu mogła swobodnie manifestować swoją wyobraźnię. 

Kees van Dongen "Poppy Corn" (fot. Flóra Borsi)


Kazimierz Malewicz "Kobieta Torso" (fot. Flóra Borsi)


Dla Flory ważne są portrety i foto- manipulacje. Zanim przystąpiła do pracy nad tym projektem, przeprowadziła pod tym kątem dokładne badania na dziełach innych twórców. Zaprosiła do współpracy kilku modeli, zakupiła peruki, przygotowała ubrania i rozpoczęła pracę nad projektem. Powstały fantastyczne zdjęcia, będące zestawieniem rzeczywistych modeli, stojących obok wybitnych dzieł z I p. XX wieku. Postacie stojące obok obrazów, są ucharakteryzowane , wyglądają niemal tak samo , jak postaci na obrazach.  Borsi wyobraziła sobie ludzi  z czterech abstrakcyjnych obrazów: Late-Greats Kobieta z zielonym kapeluszu Pablo Picasso,
Portret polskiej kobiety Amedeo Modiglianiego,
Gelber Narrenhut Rudolfa Hausnera
Kobieta Torso Kazimierz Malewicz. Reszta, to już poprawki i „sztuczki”, które poczyniła w trakcie finalnej obróbki zdjęć.
W przypadku prac Flóry Borsi mamy do czynienia ze sztuką autotematyczną, czyli ze sztuką w sztuce. Pani Borsi poszukując w rzeczywistości prawdziwych modeli do swoich prac, zwróciła uwagę na cechy fizyczne tych osób. Doskonale dobrała i ucharakteryzowała swoich żywych modeli, upodabniając ich do postaci z obrazów.

Prace p. Eugenio Recuenco są równie interesujące, co w wypadku p. Borsi, z tą różnicą, że mamy tu do czynienia z parafrazą. Fotografowanie modeli upodobnionych do postaci z kubistycznych obrazów Picassa to nie lada wyzwanie.
Modele Eugenio przypominają obrazy Picassa, jest to rodzaj hołdu złożonego wybitnemu artyście przez fotografa.

 
Praca  Eugenio Recuenco

Praca  Eugenio Recuenco




Źródła: