8.07.2013

Proces badawczy





Etapy procesu badawczego:

Wytworem procesu badawczego jest teoria naukowa.


Teoria= problem, hipotezy, plan badawczy, pomiar, zbieranie danych, analiza danych, generalizacja.


Pod wpływem cyklu badawczego mogę zbadać  problem badawczy.

Sztuką jest umiejętność sformułowania problemu. W pracy musi być sformułowany problem. Praca badawcza jest sposobem rozwiązywania problemów.

Nauka składa się z twierdzeń ogólnych.



Badania naukowe



Wszystkie etapy są w ścisłym związku z teorią.

Nie wszystkie problemy są problemami typu naukowego.

Hipotezy- sformułowanie pewnej odpowiedzi na problem,

Teza-  twierdzić,

hipoteza- prawie twierdzić.



Asercja pomiędzy

Wypowiedź prawdopodobna(prawdopodobieństwo logiczne)

Hipotezy można obalić, lub potwierdzić.

Hipotezy się weryfikuje w toku badań.



Proces konfirmacji( potwierdzenia)

Proces falsyfikacji ( obalenia) bardziej dziś popularna.



Proces konfirmacji:

Z hipotezy wynikają jakieś następstwa.

Bardziej efektywny proces falsyfikacji.

Pomiar = co?, czym?, jak?, co się z tym zrobi?



Badanie opisowe

Epistemie

- wiedza pewna

-opinie wartościowe, lecz nienaukowe.



Pomiar związany jest z odwzorowaniem

Badanie - pomiar postaw, opinii, wiedzy

Pomiar

- skalowanie( pomiary społeczne)

- pomiar właściwy ( pomiary fizyczne)

Pomiar musi być rzetelny, nauka pomiarowa tworzy się etapami.

Badania pilotażowe

Schemat przedstawiający proces badawczy, składa się z etapów:

- faz koncepcyjnych- postawienie hipotezy, postawienie planu badawczego itp.

- faz wykonawczych- zaczyna się na zbieraniu danych.
http://www.e-mentor.edu.pl/_obrazki/art454/rys1.jpg


Źródło: Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001



Podstawowe metody zbierania danych:

- obserwacja – metoda spostrzegania.

Zbieranie danych musi być kierowane przez walory naukowe.

Rodzaje obserwacji:

- bezpośrednie- bez specjalnych narzędzi wzmacniających nasze zmysły

-pośrednie- dzięki przyrządom, narzędziom wzmacniamy obraz , np. teleskopy, mikroskopy itp.



Filozofia nie potrzebuje narzędzi. Badania przyrodnicze tak.

Zbieranie danych o zjawiskach społecznych:

- obserwacja bezpośrednia

- obserwacja uczestnicząca- obserwator jest wewnątrz  grupy. Wymaga wielu walorów , które powinien posiadać obserwator.

- nie interpretować tego, co się obserwuje.

Obserwując świat porządkujemy nowe fakty. Trzeba obiektywnie oceniać świat. Obserwacji towarzyszy pomiar społeczny:

EKSPERYMENT

Jest połączeniem obserwacji z zabiegiem izolacji zjawiska obserwowanego od otoczenia.

EKSPERYMENT MYŚLOWY

Uprzytomnienie sobie przebiegu zjawisk by ustalić jednoznacznie związki przyczynowo-skutkowe. To trudne w warunkach naturalnych.



ANKIETA

Typy ankiety- w jaki sposób udostępniamy formularz ankiety dla respondentów.

- ankieta bezpośrednia, osobiście dostarczona,

- ankieta ogólna, pozostawiona w dużych zbiorowiskach,

- ankieta internetowa, wysyłana pocztą e mail

- ankieta pocztowa,

- ankieta telefoniczna

- ankieta opakowaniowa,

- ankieta prasowa



Najważniejsze metody, stosowane dzisiaj

- pocztowa,

- bezpośrednia,

- ogólna,

Problem udostępniania danych to problem miedzy kosztem, czym koszt większy, tym większa zwrotność.

- ankieta pocztowa- stosunkowo duża zwrotność formularzy

- ankieta ogólna- najmniejsza zwrotność

Są metody zwiększające odsetek odpowiedzi.

- konstrukcja formularza ankiety, czym więcej pytań, tym zwrotność mniejsza.

- estetyczność formularza, wielkość, rodzaj Trzcionki, kolor itp.

- zapewnienie anonimowości badań,

- pisze się list kto prowadzi badania, w jakim celu, że są anonimowe i że respondent ma dostęp do wyników.

- telefon towarzyszący ankiecie pocztowej,

- załączenie znaczka i koperty zwrotnej.



ANALIZA

Przeciwieństwem analizy jest synteza. Analiza- rozłożyć na mniejsze części.

Zasady wg. Kartezjusza:

- zasada pewności- przyjmuje się tylko to, co jest jasne i wyraźne dotyczy to zakresu i treści, stosuje tylko pojęcia wyraźne i jasne

-By poznać problem złożony dzielę go na najmniejsze części.

- ZASADA SYNTEZY- zaczynam poznawanie od najprostszych elementów do najbardziej złożonych

- zasada kontroli- sprawdzam, czy nie zaginął żaden element z p. 3

Największe znaczenie w kulturze badania ma:

- analiza logiczna- analiza przeprowadzonych rozumowań

a) wnioskowanie

Chodzi o to żeby w tekstach podlegających badaniu kontrolować je pod względem formalnej poprawności.

b) Badanie sensowności empirycznej zdań- trzeba zbadać na ile zdania, zwłaszcza ogólne są powiązane ze zdaniami spostrzeżeniowymi

c) badanie sensu twierdzeń- polega na przekładzie twierdzeń na zrozumiałe wypowiedzi.

Każdy przekład jest obciążony pewnym błędem.



- analiza syntaktyczna- to jest to, co robimy przy wykorzystaniu analizy statystycznej. Dotyczy danych o populacji lub pewnej zbiorowości statystycznej. Np. człowiek, błąd ortogr. W wypracowaniach uczniów

Zbiór powstaje gdy jest jedna wspólna własność

A)    Badanie proste - wyznaczona grupa

B)    Badania reprezentatywne - wszyscy

Badanie przeprowadza się na próbie np. co 10 osoba.

Analiza statystyczna może mieć charakter:

- badania struktury tej populacji

- badanie cech  rozkładu tej populacji

Analiza ma charakter ujawnienia:

- miar tendencji centralnej

- rozproszenia

- współzależności

- dynamika zjawiska w czasie

MIARY ROZPROSZENIA-  jakie jest zróżnicowanie w pewnej populacji.

- mamy współzależności- korelacje , współzależność przyjmuje wartość bezwzględną-1 do 1, im wartość bezwzględna tego współczynnika jest większa. Przyjmuję że 0 jest bez skutku, powyżej 0 jest zależność.

Współzależność w zjawiskach społecznych jest rzadka, jest np. współzależność czasu poświęconego na naukę a ocenami.

Jak jedno rośnie, drugie rośnie to jest pozytywnie skorelowane.



- krzywa regresji- odpowiada jeżeli rośnie wartość 1 cechy o ile wzrośnie wartość 2 cechy.

- dynamika zjawisk w czasie np. wzrost cen, bezrobocia itp.

- analiza treści- stosowana do utworów, książek, pamiętników, utworów muzycznych itp. Polega na ujawnieniu treści jawnych i niejawnych.




UOGÓLNIENIE

Dojście do pewnych ogólnych twierdzeń. Stosuje się pewne schematy wnioskowania



- wnioskowanie indukcyjne-

a) indukcja niezupełna,

b)indukcja naukowo upodabniająca,

c) Indukcja eliminacyjna tzw. Kanony Milla

d) Wnioskowanie statyczne

Na podstawie tych rodzajów dedukcji dochodzi się do ogólnych twierdzeń.

- jest też indukcja zupełna- dochodzenie do wyników badań na podstawie wszystkich jednostek badanych. Np. spis powszechny

Inny przypadek:

Badam tylko część grupy i na tej podstawie wyciągam ogólny  wniosek. To przykład indukcji niezupełnej. Indukcja niezupełna nie ma dużej wartości poznawczej.

Metoda indukcji niezupełnej Naukowo uzupełniającej

- wykluczenie możliwości pojawienia się przypadku negatywnego

- zbadanie czy istnieje powiązanie podmiotu i przedmiotu poprzez jego naturę np. czy wszystkie łabędzie są białe? Czy to cecha konstytutywna( powiązana)? Np. płetwy, długa szyja, dziób itp. Jeżeli wchodzi do natury, znaczy, że jest prawdopodobne, że wniosek jest prawdziwy.
KANONY MILLA

Jest ich 5, pozwalają na ustalenie związków przyczynowo-skutkowych

- kanon jedynej zgody

- kanon jedynej różnicy

- Połączony kanon jedynej zgody i jedynej różnicy

- Kanon zmian współtowarzyszących

- kanon reszt

Kanony Milla przygotowują plan przeprowadzenia eksperymentu



WNIOSKOWANIE STATYSTYCZNE

Przeprowadza się, gdy badania mają charakter reprezentatywny.

Odmiany:

- testowanie hipotez statystycznych

- estymacji parametrów ( szacowania)

Parametr to wartość pewnej cechy w danej populacji np. średni wzrost -wartość średnia to statystyka, a wartość dla ogółu to parametr.

Jak określić parametr na podstawie statystyki?

- testowanie hipotez statystycznych wniosek zawsze jest przyjęty z określonym poziomem prawdopodobieństwa błędu.

Wedle prawa wielkich liczb znaczy im więcej będę miała jednostek statystycznych tym mocniej zbliżę się do prawdopodobieństwa. Np. rzut kostką jest 1/6, ale to nie znaczy, że raz na 6 rzutów wypadnie 6.

Stawia się hipotezę zerową i poddaje się ją testowaniu, dokonuje się określenia wartości parametru.

Można popełnić błędy

- polegający na odrzuceniu hipotezy zerowej pomimo tego że jest prawdziwa,

- nie odrzuciło się hipotezy zerowej, pomimo tego, że jest fałszywa

Szacowanie wartości parametru dla tej populacji.

+ estymacja przedziałowa- podaje się przedział w którym mieści się wartość tego parametru np. od 177 do 165 cm mieści się wzrost studentów  z błędem 5%

Podstawowy błąd:

Przeprowadza się badania reprezentatywne nie ma prawa uogólnienia.