23.06.2013

O tym , jak gwara poraz drugi poszła do szkoły...

Zgodnie z planem projektu:„Gwara dla małych i dużych. Czyli kultura ludowa na wesoło”, który otrzymał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, 19 czerwca o godzinie 9.00 gwara kociewska przekroczyła próg Integracyjnej Szkoły Podstawowej nr 13 przy ul. Słonecznej w Bydgoszczy. 
Na początku uczniowie kl III , do których adresowane był projekt, przywitali nas z zaciekawieniem, ale z dystansem. Niewiele rozumiejąc z tego, co się w ich klasie właśnie dzieje... 
Zwyciężyła ciekawość.


 
Na początek przeprowadziłam z dziećmi pogadankę odnośnie podziału administracyjnego Polski, potem wyjaśniłam im termin "etnografia" oraz "region etnograficzny". Następnie opowiedziałam o tym, czym jest gwara i gdzie w naszej najbliższej okolicy ona występuje. Następnie porozmawiałam z dziećmi o strojach ludowych i zaprezentowałam strój kociewski.




Dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły w tych rozmowach, zadawały mnóstwo pytań i udzielały odpowiedzi na moje pytania. Jednak najwięcej emocji wzbudziły bajki Bernarda Janowicza, pisane w kociewskiej gwarze, które im przeczytałam.
Przeczytałam dwie bajeczki: "Burny kot i myszor" oraz "Kuronek i kokoszka".

Na zakończenie pokazałam maluchom, jak powstaje haft. Nawet pozwoliłam niektórym popróbować haftowania. Omówiłam też roboty szydełkowe.
Dzieci były zachwycone, tym bardziej, że wystąpiłam przed nimi ubrana w strój regionalny. Podziwiały hafty na nim, dotykały kwiatków i mówił, że to musi być sama przyjemność tak haftować.

JEST :)