Na
początku uczniowie kl III , do których adresowane był projekt,
przywitali nas z zaciekawieniem, ale z dystansem. Niewiele rozumiejąc z
tego, co się w ich klasie właśnie dzieje...
Zwyciężyła ciekawość.
Na
początek przeprowadziłam z dziećmi pogadankę odnośnie podziału
administracyjnego Polski, potem wyjaśniłam im termin "etnografia" oraz
"region etnograficzny". Następnie opowiedziałam o tym, czym jest gwara i
gdzie w naszej najbliższej okolicy ona występuje. Następnie porozmawiałam z dziećmi o strojach ludowych i zaprezentowałam strój kociewski.
Dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły w tych rozmowach, zadawały mnóstwo pytań i udzielały
odpowiedzi na moje pytania. Jednak najwięcej emocji wzbudziły bajki
Bernarda Janowicza, pisane w kociewskiej gwarze, które im przeczytałam.
Przeczytałam dwie bajeczki: "Burny kot i myszor" oraz "Kuronek i kokoszka".
Na zakończenie pokazałam maluchom, jak powstaje haft. Nawet pozwoliłam niektórym popróbować haftowania. Omówiłam też roboty szydełkowe.
Dzieci
były zachwycone, tym bardziej, że wystąpiłam przed nimi ubrana w strój
regionalny. Podziwiały hafty na nim, dotykały kwiatków i mówił, że to musi być sama przyjemność tak haftować.
JEST :)