I.WPROWADZENIE
Terminologia
ontologiczna
Świat składa się z rzeczy,
które określone są przez różne kształty, barwy, dyspozycje, które łączą
wzajemne relacje. Filozoficznie zwie się je bytami.
Byty mają dwa aspekty:
- czym on jest
(istota), co? – cała treść , esencja,
- że on jest, istnieje,
To że byt jest taki a
taki, to stan rzeczy. Jeśli jeden stan rzeczy istnieje, istnieje też inny. Tak
tworzy się nieskończona sieć wzajemnych stosunków.
Terminologia
psychologiczna
Metodologia ma do
czynienia z wiedzą- czymś psychicznym, czymś w duszy. Wiedzę chcemy zwykle
ograniczyć do tego co wiedzą ludzie. Traktujemy ją jak cechę, czyli stan,
zgodnie z którym można kogoś nazwać wiedzącym. Każda wiedza, to wiedza
jednostki. Metodologia powinna oddzielać wiedzę, jako stan psychiczny od tego
zawiera treściowo, bo ten nie ma znaczenia.
Zawsze jest przedmiot
wiedzy- to co wiem- to z kolei to stan rzeczy. Rzeczy, cechy itp. odbijają
się w pojęciach a stany rzeczy w
zdaniach, te z kolei wystarczają dla wiedzy. Istnieją zdania fałszywe, które
nie sqa odbiciem realnego świata.
- Pojęcie subiektywne-
struktury psychologiczne,
- zdanie subiektywne-
pojęcie obiektywne i zdanie obiektywne.
Jednak zdanie powstaje
na skutek procesów zachodzących w psychice, wynikiem ich jest wiedza. Czyli
mamy do czynienia z poznawaniem, a to razem z wiedzą, to stan psychiczny
jednostki.
Wynikiem poznawania
jest sąd =
- zdanie zaprzeczające
- zdanie potwierdzające
Tutaj rodzi się
pojmowanie.
Sąd = proces
Zdanie – twór
obiektywny, posiada treść.
Poza poznawaniem jest
jeszcze myślenie - przemieszczanie się w duszy pomiędzy różnymi przedmiotami. Nie zawsze myślenie
jest poznawaniem.
Poznawanie = poważne
myślenie = wiedza.
Terminologia
semiotyczna
By łatwiej nam było się
porozumiewać ze sobą używamy znaków( język pisany i mówiony) który składa się
ze słów i symboli. Język nie odzwierciedla bytu, ale obiektywnie opisuje je w zdaniach, byt
jest wypowiedziany, jak jest myślany.
Czasem dochodzi do wieloznaczności i synonimiczności.
Język- ogromna rola w
poznaniu, uwarunkowany społecznie. Znak dla pojęcia obiektywnego to zjawa, znak
dla obiektywnego zdania, to wypowiedź.
Terminologia
teoriopoznawcza
Zdanie obiektywne i
zdanie subiektywne jest albo prawdziwe, albo fałszywe.
Zdanie prawdziwe- gdy
jest trafne,
Zdanie fałszywe- gdy
nie jest trafne,
Zdanie prawdziwe – stan
rzeczy istnieje,
Zdanie fałszywe- stan
rzeczy nie istnieje.
Każda z nauk dąży do
prawdy, to ostateczny cel naukowego poznania.
Cel osiągamy:
- zmysłowo- oglądamy
pewien stan rzeczy( poznawanie bezpośrednie)
- duchowo – nie
oglądamy jednego stanu rzeczy z których wyciągamy wnioski( poznawanie
pośrednie)
Dla każdego poznania
jest wmieszane poznawanie pośrednie.
II. LOGIKA, METODOLOGIA
I NAUKA
Logika – słowo
wieloznaczne. Słowo formalne. Rozważa prawa logiczne/ zdania według których
musi się wnioskować , kiedy poruszamy się pomiędzy zdaniami prawdziwymi/
Ze zdań prawdziwych
wyprowadzamy inne zdanie prawdziwe.
Metodologia
Teoria zastosowania praw
logiki do różnych dziedzin. Indukcja i dedukcja- różne użycie tych samych praw.
Filozofia
logiki
To pytanie.
Metodologia – poprawne
chodzenie wzdłuż drogi.
Metodologia = sposób
postępowania w pewnej dziedzinie( sposób w jaki porządkujemy nasze działanie –
podporządkujemy go celowi)
Metodologia = teoria metody.
Są metodologie różnych
dziedzin,
odpowiednia metodologia
– nauka o poprawnym myśleniu = poznawanie, myślenie praktyczne, odnoszenie się
do czegoś.
„Co mogę wykonać?”
Myślenie teoretyczne –
odnosi się do stanów rzeczy. Do każdego myślenia teoretycznego istnieją
specjalne metody = metodologia.
Ogólna metodologia myślenia teoretycznego
omawia metody znajdujące zastosowanie w każdym myśleniu teoretycznym.
Nauka
Sens subiektywny –
wiedza systematyczna- własność jednostki.
Czynności naukowe –
badanie. Kto bada- uczy się, poszukuje wiedzy systematycznej.
Sens obiektywny- To nie
wiedza, a układ zdań obiektywnych( „Matematyka uczy , że..”) nie istnieje ani w
sobie, ani w jednostce, to raczej rodzaj tworu społecznego.
Cechy
- systematycznie
uporządkowany układ zdań obiektywnych,
- Zaliczają się do
nauki zdania, także te znane pojedynczej jednostce.
Nauka to twór
społeczny- należą do niej zdania przedstawione za pomocą znaków, tak, ze maja
do nich dostęp inni ludzie.
Nauka
i logika
Nauka zależy od logiki.
Zdania znajdują się we wzajemnym stosunku logicznym( budowa systematyczna).
Badanie nauk musi być prowadzone przez logikę.
- Badacz musi
postępować według praw logicznych ( często mamy do czynienia z poznawaniem
pośrednim, czyli wnioskowaniem).
- Trzeba postępować
metodycznie , stosując metody ogólne dla danej nauki.
Każda nauka budowana
jest według pewnych zasad metodologicznych i logicznych, nawet nieświadomie
przez badacza.
Plan
książki
Metoda fenomenologiczna-
duchowe patrzenie i opisywanie tego co
zobaczone.
II. METODA
FENOMENOLOGICZNA
Hussert
Redukcja ejdetyczna
Redukcja
fenomenologiczna w węższym sensie.
Istotne
rysy fenomenologii
Duchowe oglądanie
przedmiotów- podstawa, intuicja odnosząca się do tego, co dane.
- trzeba wyłączyć
wszystko, co subiektywne, czyli to co wiemy o danym przedmiocie,
- trzeba zając
obiektywną postawę,
- nie bierzemy pod
uwagę żadnych teorii i innej wiedzy o tym przedmiocie,
-wyłączamy wszystko, co
inni do tej pory twierdzili o przedmiocie,
Tu kolejna redukcja
- nie rozważamy
istnienia przedmiotu,
-uwagę kierujemy na
jego treśc, to czym jest,
- z tej treści
wyrzucamy rzeczy nieistotne.
W tym czasie obowiązuje
zasada redukcji.
Uprawomocnienie
metody fenomenologicznej
Ogląd fenomenologiczny,
poza duchowym widzeniem jest też podróżą. Lub wygodną, dogodna pozycją zajętą,
by ten przedmiot dobrze widzieć. Mamy widzieć tylko przedmiot, nic poza tym.
Przedmioty są nieskończenie złożone. Człowiek nie uchwyci wszystkich tych
aspektów jednocześnie, lecz po kolei.
4. Z powrotem do rzeczy
samych
„Powrót do rzeczy
samych” – widzenie ich duchowo. U Hussera to co dane – rzecz, to fenomen =
fenomenologia.
Intuicja –
bezpośrednie, ale nie całkowite uchwycenie przedmiotu.
Obiektywizm
Myślenie skierowane
wyłącznie na przedmiot z wyłączeniem tego, co subiektywne i tego co praktyczne,
nie pyta : poco?
Pyta : jakie to jest?
Subiektywne myślenie
Kierkegaarda
(Egzystencjaliści)
Obiektywizm nie
wystarcza, myślenie czysto teoretyczne jest niewystarczające. Słowo przedmiot ma wiele znaczeń- wszystko,
co stoi naprzeciw „ja”.
Egzystencja= przedmiot
Nigdy nie jest gotowe
coś, co nie posiada trwałego kształtu, ale jest uformowane i można to ująć.
Metoda egzystencjalistów- jej przedmiotem ludzka egzystencja.
Wyłączenie teorii i
tradycji
„Z powrotem do rzeczy
samych” wyłącza postawy subiektywne, ale i obiektywności, których nie dano w
przedmiocie badań, ale tez wszystkiego, co wiemy z innych źródeł i z
wnioskowania. Trzeba wyłączyć wszystkie hipotezy, wnioski i teorie. Wyłączenie
tradycji, czyli tego, co zbadano wcześniej.
Pozytywne reguły oglądu
istoty
Nie wszystko jest dane,
trzeba patrzeć z daleka jak to tylko możliwe. Człowiek często pozostaje ślepym
na to, co dane, dlatego badanie fenomenologiczne ma za zadanie pokazanie tych
przeoczonych fenomenów.
- fenomenologiczne
poznanie powinno być opisowe. Trzeba rozłożyć przedmiot na najmniejsze części i
dopiero wtedy opisać każdą z nich z osobna, zanalizować. To interpretacja,
względnie hermeneutyka. To poznawanie bezpośrednie.
5.Przedmiot badań
fenomenologicznych
Fenomen- przedmiot
oglądu w przeciwieństwie do rzeczywistości, dający pozór fenomenu ,
przeciwstawny do rzeczy samej. Rzecz ukazuje się przez fenomen, jak choroba
przez wysypkę.
„To co się ukazuje” ,
„to co ukazuje się w sobie samym”, „ To co się ukazuje tak, jakie samo jest”,
co znajduje się. Fakty SA bez znaczenia. Można rozważać też tylko wyobrażone,
nieistniejące przedmioty.
Istota
Właściwy przedmiot
badań fenomenologów:
- istota = człowiek =
żywa rzecz
Istota tu= rzecz
- istota pewnej rzeczy=
istota życia = trudna do dostrzeżenia,
- arystotelowska
istota.
Istota fenomenologów
wyklucza istnienie i przypadkowość.
Istota
i znaczenie słowa
Empiryści zaprzeczają
widzeniu fenomenologów
- istota jest względna,
różne punkty widzenia tego, co istotne,
- podkreślanie słowa
„domniemywać”,
- istota=
domniemywanie= znaczenie słowa,
- wszystkie aspekty
rzeczy równowartościowe, zmienia je człowiek.
Fenomenologia
egzystencji
Egzystencja= ludzka egzystencja,
Egzystencja= ludzka egzystencja,
Egzystencja =
struktura= elementy egzystencji
Struktura = konieczna
struktura każdej egzystencji
O
nowszej i głębszej fenomenologii
Konstytucja przedmiotu-
badanie przed przedmiotowych przedmiotów
III METODY SEMIOTYCZNE
Przedmiot jest dany=
posługiwanie się symbolami, ujęcie języka konieczne. Arystoteles włączył
semiotykę do logiki. Nad semiotyka głowili się już Sofiści, Stoicy i
Scholastycy.
Ogólne
uprawomocnienie analizy języka
Znaki ważne, konieczne
dla metody naukowej. Nauka- dzieło pewnej wspólnoty= trwająca w czasie
współpraca wielu ludzi. Dzielenie się wiedzą odbywa się przez znaki mówione i
pisane.
Słowo= istotne
narzędzie nauki,
Słowa- materialne
rzeczy lub zdarzenia. Słowa są niezbędne dla wiedzy, są też niebezpieczne.
Trzy
wymiary znaku
Kiedy ktoś mówi coś
komuś, to każde użyte przez niego słowo odnosi się do:
- wzajemnych stosunków
między słowami,
- znaczenie- stosunek
semiotyczny
- między słowem a
ludźmi, którzy go używają= stosunek pragmatyczny
Wszystko to wchodzi
jeszcze we wzajemne stosunki.
Semiotyczne
pojęcie słowa
Słowo =słowo
materialne= fale dźwiękowe albo rzad plamek atramentu na papierze
Słowo przeciwstawne
swojemu znaczeniu- nigdy nie możemy uzyć tego samego słowa w jednej i w wielu
wypowiedziach „A jest a”, Pierwsza A
jest inną plamka na papierze niż drugie a. Dwa słowa o tej samej formie nie są
identyczne.
7. Formalizm
Operowanie językiem=
formalizm = branie pod uwagę tylko ich formy graficznej.
Język sformalizowany
- język ze swymi
regułami odnoszącymi się wyłącznie do materialnej formy znaków , nie ich
znaczenia,
- przyporządkowanie
znaczeń tym znakom.
Synaksa- język
sformalizowany
- reguła które znaki
tego języka są sensowne, czyli dopuszczalne,
- ustalenie reguł,
które zdania są podstawowe.
Liczenie
27x35
Stosujemy tu regułę
syntaktyczną, która nakazuje każdy nowy wiersz cyfr w mnożeniu przesunąć o 1
miejsce w lewo. W liczeniu ważne są reguły syntaktyczne.
Zastosowanie liczenia
do przedmiotów niema tematycznych tez jest stosowane.
Sens
ejdetyczny i operacyjny
Znak może mieć dwojaki
sens:
Ejdetyczny – operacyjny
Ejdetyczny-
gdy znamy jego semantyczny odpowiednik,
Operacyjny-
gdy wiemy jedynie jak go używać .
Znając
sens ejdetyczny mamy i operacyjny, ale nie na odwrót. Ta operacja to operacja
na znakach( liczenie) a nie na rzeczach.
Model
Model- fizyczna,
nieobserwowalna struktura mająca ten sam stan rzeczy, co w zdaniu naukowym.
Taki model może być też pomyślany lub wyobrażony. Sens ejdetyczny- struktura
dająca się zobaczy tylko intelektualnie
a nie zmysłowo.
Istota
formalizmu
Tu pomija się
ejdetyczne sensy znaków i operuje nimi opierając się o określone reguły
przemian bazujące na graficznym kształcie znaków. Znaki traktuje się np. jak
figury.
Cel formalizmu= wiedza.
System formalistyczny
spełnia swoje zadanie jedynie wtedy, gdy wynik jego można zinterpretować
ejdetycznie. W nauce jednak nie zawsze mamy „co”, czasem tylko „jak”.
Uprawomocnienie
formalizmu
Wgląd ejdetyczny w
sytuacjach skomplikowanych nie ma racji bytu, bo gdy możemy w pamięci policzyć
ile jest 2x3, to już nielicznym uda się tak samo pomnożyć 2678x4590.
Formalizm służy
oddzieleniu i wyjaśnieniu pojęć.
Sztuczny
język
Oddziela się go od
formalizmu, Whitehead i Russel mówią: nauka potrzebuje abstrakcyjnych pojęć na
które w potocznym języku nie ma określeń , tak tworzy się symbole. Synaksa
języka potocznego jest zbyt uboga, konieczne są krótkie symbole by były
zrozumiałe np. słowo „jest” ma w języku potocznym wiele znaczeń, dlatego
wymyślono dla niego inny znak jednoznaczny.
8. Syntaktyczne reguły
sensu
Język, tu język pisany
zbudowany jest z wielu wyrażeń posiadających określone reguły:
- atomowe,
- proste
„człowiek”- wyrażenie
atomowe w j. polskim,
„people”- nie jest,
jest tylko dla j. angielskiego
Pojecie
kategorii syntaktycznej
- wyrażenia
molekularne, złożone tylko z sensownych wyrażeń danego języka- wyrażeń
atomowych,
- składanie powinno
przebiegać według reguł formowania.
Kategoria syntaktyczna-
klasa wyrażeń jakiegoś języka, które można zamieniać z dowolnym wyrażeniem tej
samej klasy ( słowa polskie z polskimi), byle miało to sens.
Funktory
i argumenty
Funktor- wyrażenie
określające inne wyrażenie. Wyrażenie- to argument.
Podział
funktorów
- określające nazwy np.
„Śpi”
- określające funktory,
np. „bardzo”
Podział
wg. Kategorii syntaktycznej
Wyrażenie molekularne
składające się z funktora i argumentów jego :
- funktory nazwotwórcze
np. „dobry” w zdaniu „dobre dziecko”,
- funktory
zdaniotwórcze np. „pada deszcz i pada śnieg”,
- funktory
funktorotwórcze np. „głośno” w zdaniu „Kot głośno miałczy”.
Według
ilości argumentów
- jednoargumentowe(
monadyczne) np. „krzyczy”,
- dwuargumentowe (
diadyczne) np. „lubi”,
- trzyargumentowe,
Przykład
syntaktycznego nonsensu
Gdy funktor ma
przyporządkowane argumenty wtedy wyrażenie molekularne jest sensowne.
9. Funkcje i stopnie
semantyczne
Dwie
semantyczne funkcje znaków
- znak odnoszący się do
czegoś z 1 strony jest nośnikiem pewnej obiektywnej treści. To funkcja
obiektywna. Z 2 strony znak może wyrażać coś subiektywnego np. stan, to funkcja
subiektywna. W czasie normalnego używania znaków obie te funkcje się łączą.
Mówienie
o tym co niewypowiedzialne
Bergson i Jaspers
mówią: Tego co niewypowiedzialne nie można wypowiedzieć za pomocą znaków, można
to wypowiedzieć za pomocą języka pozbawionego treści obiektywnej.
Bóg jest
niewypowiedzialny, operuje szyframi. Wittgenstein przeciwstawia się temu
twierdząc, ze należy milczeć, dla niego mówienie to używanie znaków, wiec jak
wypowiedzieć niewypowiedzialne?
Hartmann uważa, że istnieje to co irracjonalne jako to
co niepoznawalne i niewypowiedzialne ale ma stronę poznawalną. Irracjonalne-
metafizyczne.
Bóg jest
niewypowiedzialny i nie wiemy czym jest myślenie Boga, ale umiemy powiedzieć,
że są tam relacje podobne do ludzkiego myślenia.
Oznaczenie
i znaczenie
Nazwa koń oznacza
wszystkie konie ale też oznacza ich koniowatość.
- ekstensjonalność-
odniesienie do oznaczenia,
- intencjonalność-
odniesienie do znaczenia,
- desygnaty- przedmioty
oznaczone przez jakąś nazwę.
Stopnie
semantyczne
Należy odróżnić język
dotyczący rzeczy od języka dotyczącego samego języka . W stosunku do
pierwszego, drugi to metajęzyk.
Metodologiczne
użycie problemu
Aby znak mógł mieć sens
semantyczny muszą się spełnić warunki pozajęzykowe = weryfikowalność zdań
Prawda/Fałsz.
Zasada
weryfikowalności
- zdanie jest sensowne semantycznie gdy można
je pokazac metodą, która je zweryfikuje,
- wyrażenie, nie zdanie
jest sensownie semantycznie, gdy jest używane sensownie semantycznie, czyli do
weryfikowalnego zdania.
Co
znaczy weryfikowalny
- weryfikacja – prawda
- falsyfikacja- fałsz
Musi istnieć możliwość
pokazania tego.
+ techniczne
możliwości( dosięgnąć),
+fizyczna możliwość (
bez sprzeczności z prawami natury),
+logiczna możliwość (
bez sprzeczności),
+trans empiryczna
możliwość ( sekta może uznać krowę za istotę boską)
Zasada
intersubiektywności
Dostępność dla wielu
badaczy, czy jest możliwe widzenie tego samego przez wielu badaczy tak samo?
Nie, bo patrzą nań w innym czasie i inaczej. Niema więc weryfikacji scisle
intersubiektywnej. Mimo to wszystkie zdania
powinny dać się jakoś zweryfikować przez innych.
Weryfikowalność
zdań ogólnych
Nie mogą być
zweryfikowane przez obserwacje zmysłowe.
Zdania ogólne:
- logiczne- nie można
ich zweryfikować przez obserwację, ale nie tracą sensowności.
- empiryczne- jeśli
wprowadza się choć jedno zdanie z obserwacji zmysłowej,
Pojedyncze zdanie jest
trudne do wyobrażenia, dopiero w grupie ma sens ( np. teorie)
11. Przykład
zastosowania metod semantycznych
A.
Jarski- pojęcie zdania prawdziwego w języku potocznym
Zdanie prawdziwe to
zdanie wyrażające, ze tak a tak jest.
- nazwy strukturalno
opisowe- nazwy opisujące znaki, składające się na poszczególny wyraz i porządek
w jakim po sobie następują.
IV METODA AKSJOMATYCZNA
Struktura
poznawania pośredniego
Jak danego przedmiotu
nie można poznać bezpośrednio, to trzeba to zrobi ć za pomocą innego
przedmiotu- pośrednio.
Jak dochodzi do skutku
wnioskowanie?
- potrzebne jest zdanie
prawdziwe,
- potrzebna reguła na
podstawie której i tego zdania inne zdanie uznamy za prawdziwe. Przesłanki i
reguła formułowane są dowodem- modus ponenus- prawo i reguła.
Dwie
podstawowe formy wnioskowania
Według Łukasiewicza:
- dedukcja
- redukcja
Indukcja jest
przypadkiem redukcji.
Niezawodne
i zawodne reguły wnioskowania
Reguła wnioskowania
jest niezawodna wtedy i tylko wtedy, gdy przesłanki są prawdziwe. Logika bada
tylko zdania ogólnie obowiązujące, metodologia bada też pozostałe. Logika
tworzy bazę dla metodologii dedukcyjnej. Logika odgrywa rolę w procesie
wnioskowania. Nie ma 2 logik a 2 metodologie.
- dedukcyjna,
- redukcyjna
13. System aksjomatyczny
13. System aksjomatyczny
Aksjomat- z gr. To
pozytywna ocena ( cos obowiązującego) Arystoteles :
Są dwie klasy zdań:
- aksjomaty,
- zdania wyprowadzone-
wydedukowane z aksjomatów
Modyfikacje:
- budowa formalistyczna
systemu aksjomatycznego to system znaków, który te znaki interpretuje.
- aksjomat nie jest w
tym systemie wyprowadzony i to go odróżnia od innych zdań systemu,
- aksjomaty mocno
odróżnione od reguł,
Zasady:
- aksjomaty które są
prawami,
- reguły ( instrukcje ,
które nie są prawami)
Budowa
aksjomatycznego systemu zdań
- wybór klasy zdań-
aksjomatów, przyjmuję je bez dowodów,
- z aksjomatami ustala
się reguły wnioskowania za pomocą tych reguł wyprowadza się nowe zdanie.
Wymagania
odnośnie systemu aksjomatycznego:
- musi być
niesprzeczny,
- wymaganie zupełności
systemu i wzajemnej niezależności aksjomatów,
- ścisła formalizacja.
System
konstytucyjny
System aksjomatyczny
zawiera : aksjomaty, reguły wnioskowania, zdania wyprowadzone, system
konstytucyjny.
Reguły systemu
konstytucyjnego:
- określająca pierwotne
wyrażenie,
- definiowania-
wyprowadzania nowych wyrażeń,
- formowania- tworzenia
dalszych wyrażeń z tych zawartych w systemie.
Dedukcja
progresywna i regresywna
- progresywność-
ustalenie zasad/ aksjomatów i reguł
- doskonalenie
wnioskowania w oparciu o nie.
Dedukcja progresywna-
przeciwna regresywnej( tu wniosek formułuje się na końcu)
Dedukcja regresywna-
formułuje się zdanie, które trzeba dowieść, potem wprowadza się już wcześniej
uznane prawa. W nauce zwykle postępuje się regresywnie.
14. Logika matematyczna
To logika formalna może
być rozważana z dwojakiego punktu widzenia:
- nauka teoretyczna
badająca własne teoretyczne problemy,
- tworzenie bazy danych
dla dedukcyjnych reguł wnioskowania, rola w procesach naukowego myślenia.
Rysy
logiki matematycznej
Mówienie, ze jest próbą
sprawdzenia wszystkiego do ilości:
- jest sankcjonowane,
- jest sformalizowane,
- jest zrelatywizowane(
zawiera wiele systemów)
Udział
logiki matematycznej w pozalogicznych systemach
- nie przyjmuje się
żadnych praw za logiki,
- z logiki bierze się
tylko reguły wnioskowania,
- Poza specjalnymi
aksjomatami dla danej dziedziny, zakładamy prawa zapożyczone z logiki.
Implikacja
i wyprowadzalność
- konsekwencja –
podstawa w metodologii poznawania pośredniego. Są dwa pojęcia konsekwencji. Są
dwa pojęcia konsekwencji:
- implikacja- istnieje
między dwoma zdaniami bez odniesień do żadnego systemu aksjomatycznego.
- Wyprowadzalność-
rozważa w relacji do systemu aksjomatycznego.
16. Definicja i tworzenie
pojęć.
Typy
definicji
Definicja odpowiada na
pytania „co jest x”?
X może być wszystkim.
- definicje realne-
mówią czym jakaś rzecz jest,
- definicje nominalne-
odnoszą się do znaku nie fizycznej rzeczy.
Definicje nominalne
dziela się:
- syntaktyczne- reguła
zastępowania jednego znaku innym,
- semantyczne-
znaczenie znaku,
Definicje semantyczne:
- analityczne –
leksykalna- wyraźne przypisanie znaczenia pewnemu znakowi, takiego, które już
kiedyś mu przypisano,
-syntetyczne – twórcze-
nadaje znakowi nowe znaczenie.
Typy
definicji syntaktycznych
- wyraźne- to reguły
jak zastąpić pewne wyrażenie innym( dłuższego, molekularnego na mniejsze-
atomowe) Oba wyrażenia łączy się znakiem =
Definicje
kontekstowe
To prawa- zdanie
formułowane w języku przedmiotowym „ wtedy i tylko wtedy”,
Definiowanie
rekurencyjne zbudowane z sekwencji zdań które wskazują na poprzednie, a definicja jest cała gdy dane są
wszystkie zdania. Definicja za pomocą systemu aksjomatycznego formułuje się
pewną liczbę zdań w których to co ma być zde3finiowane jest pośród nich (
zdanie warunkowe, dysjunkcyjne).
Definicje
za pomocą systemu aksjomatycznego
Sens znaku włączonego do systemu aksjomatycznego nie
może być zmieniany i na odwrót.
Definicje
semantyczne
Znakowi zostaje przypisany sens formy:
- definicje wyraźne,
- definicje kontekstowe,
- definicje rekurencyjne,
- definicje aksjomatyczne,
Definicje semantyczne dzielą się na:
- analityczne- definiowanie istniejącego sensu znaków,
- syntetyczne- gdy nadaje się pewnemu znakowi nowy
sens.
Definicje
realne
Robinson,
- określenie istoty,
- określenie przyczyny,
- analiza stanu rzeczy pod różnymi aspektami,
V METODY REDUKCYJNE
Pojęcie
i podział redukcji
Ze zdania warunkowego i jego następnika wnioskuje
się o poprzedniku.
Podział redukcji:
Ze zdania warunkowego i jego następnika wnioskuje
się o poprzedniku:
- dokładnie tak, jak redukcję i dedukcję można
podzielić na progresywną i regresywną. Następnik jest znany, poprzednik nie.
- Uwzględnienie rodzaju poprzednika
+ gdy uogólnia następnik- indukcja,
+ gdy nie uogólnia następnik – nie indukcja
Redukcja regresywna i pojęcie wyjaśniania
Redukcja regresywna = wyjaśnianie
Weryfikacja
Zdania albo potwierdzimy albo odrzucimy za pomocą
redukcji progresywnej.
Nauki
redukcyjne
Należą do nich nauki indukcyjne- empiryczne i
przyrodnicze itp.
osobna klasa to nauki historyczne
osobna klasa to nauki historyczne
IX STUKTURA NAUK PRZYRODNICZYCH
Zdania
obserwacyjne
Fenomeny-zdania obserwacyjne jako baza całego
systemu.
Fenomen-zdanie możliwe do zaobserwowania zmysłowo.
Zdania obserwacyjne-zdanie stwierdzające zachodzenie
fenomenów zawierają :
Współrzędnie czasowe, przestrzenne, okoliczności,
opis fenomenu, nazwisko obserwatora
Np. notatka pielęgniarki na temat ciśnienia pac jęta
.
Postęp
w naukach przyrodniczych
Punkt wyjścia- zdania obserwacyjne, formułuje się
zdanie ogólne z teorii i definicji. Dopuki ich nie zweryfikuję to są hipotezy, po weryfikacji stają się prawami .
Klasa
hipotez lub praw
-wyjaśnianie samych praw które nazywa się teoriami
+prawa formuje się bezpośrednio
+teorie formuje się pośrednio
Prawa uogólniają zdania obserwacyjne, teorie
zawierają pozalogiczne wyrażenia.
Weryfikacja
Z hipotezy znowu wyprowadzamy zdanie obserwacyjne ,
czyli:
Zdanie obserwacyjne -> prawa -> hipotezy ->
zdania obserwacyjne
Doświadczenie
i myślenie
O wszystkim rozstrzygają zdania obserwacyjne
Teoria
Kopernika
Zdania obserwacyjne mówiące że są na niebie miejsca
i czas w którym święcą nieokreślone punkty.
Hipoteza- świecące punkty poruszające się wzdłuż
określonej krzywej na sklepieniu niebieskim. Krzywa przedstawiona za pomocą
funkcji matematycznej. weryfikacja hipotezy powstania prawa. Skoro to wyliczymy
to można w określonym miejscu i czasie to zaobserwować etc.
19. typy zdań wyjaśniających
-wyjaśnienie klauzuralne i teologiczne ,
-prawa współwystępowania i prawa funkcjonalne –
prawa deternistyczne i statystyczne
Typy
warunków
- wystarczające
-warunki konieczne
-wystarczające i konieczne
20. Indukcja
Indukcja
autentyczna i nieautentyczna
Indukcja nieautentyczna- indukcja matematyczna ( +
indukcja sumatywna)
Indukcja autentyczna – proces wnioskowania metodą
myślenia formułującego zdanie , metoda rozszerzająca od szczegółu do ogółu.
Podział
indukcji
Autentyczne :
-Ze względu na przedmiot I i II rzędne
-Ze względu na rodzaj zdań wyjaśniających –
jakościowe i ilościowe
-determistyczne i statystyczne
-Ze względu na metodę
-Enumeracyjne- kumuluje zdania wyjaśnione z zdań wyjaśniających,
-eliminacyjne – eliminację są możliwe z hipotezy,
Metody
Milla
Przyczyna = warunek
- metoda zgodności
- metoda różnicy
- połączenie metody zgodności i różnicy
- metoda reszt
- metoda zmian towarzyszących
21. Prawdopodobieństwo i statystyka
Dwa znaczenia słowa prawdopodobieństwo
- prawdopodobieństwo zdarzenia
- prawdopodobieństwo hipotezy (prawo teorii)
Statystyka
Każda hipoteza oparta jest na zdaniu obserwacyjnych
, nie na pojedynczych ale statystycznych liczbowo uchwyci poszczególne wypadki,
wszystko przedstawia się w ujęciu procentowym , uśredniając często nie można
uchwycić całego obszaru populacji, ale jej próbkę – ważne by wybór fenomenów
był właściwy dla całości przypadkowości.
Tablice korelacyjne
Formułują prawa funkcjonalne
22.Metoda historyczna
Nauki przyrodnicze i historyczne
Nauki przyrodnicze - rzeczy i zdarzenie nie duchowe
Nauki historyczne – przedmioty duchowe – nie
indukcyjne , nauki redukcyjne
Punkt
wyjścia
Nauki historyczne – nauki empiryczne
Nauki
historyczne i przyrodnicze
– zadnia o
fenomenach indywidualnych
-zdania wyjaśniające
Dokumenty – zdania o faktach – zdania wyjaśniające
Krytyka
historyczna
Ustalając
autor chciał powiedzieć :Następuję
krytyka historyczna, stwierdza się że zdanie jest prawdziwe.
Wyjaśnienie
historyczne
W historii nie stosuję się indukcji , nie wyjaśnia
się przez zdania ogólne
- nie można tu eksperymentować – nie stosuję się
metod Milla
- wyjaśnienie historyczne jest prawie zawsze
genetyczne