30.06.2013

„Współczesne metody myślenia” O. Józef Innocenty Maria Bocheński / skrypt



I.WPROWADZENIE

Terminologia ontologiczna

Świat składa się z rzeczy, które określone są przez różne kształty, barwy, dyspozycje, które łączą wzajemne relacje. Filozoficznie zwie się je bytami.

Byty mają dwa aspekty:

- czym on jest (istota), co? – cała treść , esencja,

- że on jest, istnieje,

To że byt jest taki a taki, to stan rzeczy. Jeśli jeden stan rzeczy istnieje, istnieje też inny. Tak tworzy się nieskończona sieć wzajemnych stosunków.
 
http://www.empik.com


26.06.2013

Przeżycie estetyczne według Shftesbury’ego.



Podstawą dociekań Shftesbury’ego są  twierdzenia filozofów okresu klasycznego , min. Platona, Plotyna i Stoików. Tok jego rozumowania jest przejrzysty i syntetyczny, co nie pozostaje obojętnym dla czytelnika, budzi w nim różne, skrajne emocje. Przedmiotem jego rozważań jest min. Wzniosłość. Shftesbury uważa ją za cechę charakteru człowieka, która rozumiana jest jako wartość  przyrody, nieodbiegająca w żaden sposób od piękna. Rozważa różne postaci piękna, próbuje dojść do jego sedna.

Dla wielu filozofów przed Shftesburym piękno i estetyka były rozważane w myśleniu o religijnym ich aspekcie. Bowiem w centrum wszystkiego jest BÓG, jako sprawca przyrody, natury i wszystkiego, jawiącego się pięknem. To ważne założenie, które prowadzi do odpowiedzi zawartej w pytaniu z tematu moich rozważań. Skoro Bóg jest sprawcą , przyczyną wszelkiego piękna, to tylko On ma nad nim władzę.
 
http://pl.wikipedia.org

25.06.2013

Wykładowco! Bądź naszymi oczami



Kampania informacyjna na rzecz studentów niewidomych i niedowidzących na Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.

Pomysłodawcami kampanii jest grupa studentów kulturoznawstwa .


Celem ogólnym kampanii jest uświadomienie wykładowcom specyfiki uczenia się osób niewidomych i niedowidzących oraz zaproponowanie im możliwości dostosowania zajęć do warunków  funkcjonowania tej grupy studentów.



24.06.2013

Estetyka według Wolfganga Welscha/ opracowanie



Jako pierwszy do esencjalizmu doszedł Ludwig Wilgenstein, który stworzył „teorię podobieństw rodzinnych”. Odszedł od esencjalnego znaczenia wyrazu. Wyraz użyty jest w różnych kontekstach, nie ma odgórnego znaczenia. Znaczenia łączą się na zasadzie podobieństw rodzinnych.   
Gdy przywołamy wszystkie gry sportowe, to nie znajdziemy jednej rzeczy, która by była w nich taka sama, ale mimo to te gry są ze sobą powiązane. To znaczenie przechodzi, zazębia się ze sobą. Filozof uznał, że to świetnie definiuje estetykę. Wiele aspektów może wchodzić w znaczenie estetyczne. Mówi o 2 rodzajach estetyzacji. Chce poszerzyć znaczenie estetyki. Chce odejść od dominującej definicji, że estetyka jest nauką o pięknie.   Mówił o estetyce otwartej na pozaestetyczne aspekty. Estetyka miała być nauką. O poznaniu zmysłowym, a to dopiero teraz wchodzi w życie.

 

23.06.2013

O tym , jak gwara poraz drugi poszła do szkoły...

Zgodnie z planem projektu:„Gwara dla małych i dużych. Czyli kultura ludowa na wesoło”, który otrzymał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, 19 czerwca o godzinie 9.00 gwara kociewska przekroczyła próg Integracyjnej Szkoły Podstawowej nr 13 przy ul. Słonecznej w Bydgoszczy. 
Na początku uczniowie kl III , do których adresowane był projekt, przywitali nas z zaciekawieniem, ale z dystansem. Niewiele rozumiejąc z tego, co się w ich klasie właśnie dzieje... 
Zwyciężyła ciekawość.