Opracowanie I rozdziału książki autorstwa Agnieszki Gajewskiej pt: "Hasło: feminizm", wydanej w Poznaniu w 2008 roku (str. 28- 101).
Nieobecność kobiet w historii - „wielka cisza”,
niewykorzystanie potencjału. Wszystkie literackie dokonania kobiet zostały
zdominowane na przestrzeni wieków przez patriarchat. Służyło to głównie
udowodnieniu tezy, że skoro kobiety nie są naukowcami i nie ma ich dzieł, są
mniej inteligentne od mężczyzn, to z kolei ograniczało ich możliwości
kształcenia i zdobywania wiedzy. Błędne koło wykluczeń. Poszły tym tropem
feministki i bardzo szybko odkryły, że jest (było) wiele kobiet, które mają
ogromne osiągnięcia naukowe, niestety były często pomijane w spisach
bibliograficznych. Ten rodzaj marginalizacji kobiet wynikał głównie z tego, że
często były tylko asystentkami mężczyzny i to co kobieta odkryła, napisała szło
na konto naukowca. Nie rzadko asystentura kobiet objawiała się we zwykłym
ludzkim wspieraniu męża, ojca, czy syna, dawanie im pomysłów i rad.
Czarnecka - „robotnice za kulisami” sławne nazwiska
uczonych kryją za sobą niewidoczne nazwisko kobiety, asystentki i żony… Miało
to swoje plusy, bo kobiety w czasie gdy akademie były przed nimi zamknięte w
ten sposób zdobywały wiedzę.
Odzyskać
macierz
Poczet królów
Jane Ausen (16 lat)- jej parodia, napisana z
perspektywy nastolatki, do tego kobiety, nie posiadającej wiedzy historycznej,
nie mogącej jej zdobyć na uniwersytecie. Młoda, naiwna dziewczyna zagarnęła dla
siebie przestrzeń, która nie jest jej przynależna.
Stryjeńska, malarka znana - pocz. XX w.- ukazała
poczet królów polskich z innej perspektywy, niż dotychczas, poszła drogą Jane,
pokazała np.na obrazie średniowiecznego władcę z papierosem, to wywołało
oburzenie, uznano, że dokonała profanacji. Nie jednak papieros to uczynił, a
to, że śmiała podjąć tematy przynależne wyłącznie wielkim mistrzom (np.
Matejko).
Mamy tu do czynienia z naiwnością i pastiszem.
Corea - uznaje świadome wykluczenie kobiet z dziejów, oskarża „Białego Człowieka”(mężczyznę)
o to, że ograbił kobietę z udziału w dziejach. Odkrycie tego ma polityczne
znaczenie, bowiem kobiety znajdując swoje wielkie poprzedniczki mogą się z nimi
utożsamiać, a co za tym idzie uwierzą w siebie. To sprzyja zmianom stratusu
kobiet w dziejach.
Punkt
widzenia
Zmiana statusu kobiet w literaturze, pojawiają się
kobiety – współpracowniczki, a nie tylko asystentki bez znaczenia. Zmiana
perspektywy i punktu widzenia. Uwydatnianie zasług kobiet do tej pory
pominiętych.
Etyka
Krytyka psychoanalizy Freuda, że to tylko męskie
fantazje na temat kobiety, jej ciała i seksualności. „Narzędzie do rozbrajania
buntowniczek”
Dehierarchizacja
problemów historycznych
Opisy literackie wojen i tp. mówią o ilości ofiar,
też kobiet, nie mówią o ilości gwałtów dokonanych na nich. ”Ołtarz patriotycznej
nekrofilii”. Ciało kobiety symbolizuje „ciało wroga”, zbezczeszczone przyczynia
się do upodlenia najechanego kraju. Bunt przeciw prostytucji i handlowi
kobietami.
Opisy życia codziennego kobiet walczących o
przetrwanie, o pożywienie dla rodziny „kobieta- zbieraczka”, żmudne, codzienne
starania. Zbiory przepisów i receptur kulinarnych - tradycja pisarska kobiet.
Praca w kuchni to „kobieca działalność naukowa”.
Reinterpretacje i nowe konteksty
Poszukiwania patronów dla emancypacyjnych teorii
pośród dawnych uczonych, takich jak np. Eurypides. Przypisywanie im pro
kobiecych poglądów.
Uwydatnianie opisów kobiet, słynących w historii
jako szpiedzy, zdrajczynie czy okrutnice, przedstawiając je w innym świetle.
„eksploracja dziejów płci”- znaczy weryfikację
historii pod kątem obu płci.
Rewolucja
jest kobietą
We wszystkich przewrotach historycznych problemy
dotyczące kobiet stają się „katalizatorem zmian społecznych”. Kobiety też
wypełniają misję „podtrzymywania tradycji narodowej”, pełnią funkcje
patriotyczne i czołowe podczas zrywów, po złagodzeniu konfliktu tracą jednak
ten status.
Uproszczone wizerunki niebezpiecznych kobiet - np.
czarownic itp. cechy jakimi je obdarzano miały odstręczyć od nich ludzi, co
prowadziło do ich marginalizacji. To mechanizm prowadzący do wykluczeń, kobieta
nazwana czarownicą, czy wiedźmą, albo sypiającą z diabłem była automatycznie
naznaczoną społecznie.
Metodologiczne
spory
Dwa sposoby percepcji historycznych sporów, historia
kobiet jest sposobem myślenia o ich przeszłości.
Natura
i socjobiologia
Frankenstein, powód do dysputy, gwałt jakiego nauka
dopuściła się na naturze, powołał do życia monstrum. Przy czym sama natura
posiada możliwości mszczenia się na naukowcu.
Skupienie się na kobietach-monstrum,
Teoria
Natury
Niechęć feministek do nauk przyrodniczych, głoszą
one niższą wartość kobiet, głównie wynika to z ich budowy ciała.
Płeć dzieli ludzi na dwa odrębne gatunki, mimo
wszystko potrzebne sobie nawzajem.
Socjobiologia - Natura wytycza sama granice
przynależne płciom i nie wolno ich przekraczać, bo można popaść w obłęd.
Wiedza o kobiecej fizjologii i seksualności zeszła
do podziemia.
Klinika - depersonalizacja i przedmiotowe podejście
do ciała.
Gyn-ekologia – proces przejmowania i zmiany
patriarchalnej wiedzy medycznej. Nawiązanie do ginekologii. Drugi człon dowodzi
ekologiczności tych twierdzeń, kobieta podziela los natury niszczonej przez
cywilizację.
Zależności między kobietą a naturą:
- historyczne,
- społeczno-ekonomiczne,
- społeczno-ekonomiczne,
- polityczne
Patriarchat jest tu łączony z degradacją natury.
Ekofeminizm.
Skandal
ciała
Wskazania na historyczne konteksty wiedzy o ciele
kobiecym, poszukiwania symboli, próba zburzenia mitu o jego nieczystości i
pięknie, które się powinny wykluczać. Kobieta przechodzi kolejne etapy
wtajemniczenia, dochodząc do wiedzy o symbolicznych procesach zachodzących w
jej ciele. Ten nurt to WIRDŹMO_GRAFIA,
Główna bohaterka nie jest świętą, ale czarownicą. Kobieta dotąd uznana
za złą, jest teraz na piedestale,
Nowe oblicze starej zielarki, niosącej pomoc przy
porodach.
Punkt wyjścia dla feministek - ciało
biologiczne, mówi się o wszystkim
współcześnie tylko nie o „skandalu natury” Powstają poradniki o zdrowiu
kobiety, nazwy naukowe zastępują bardziej zrozumiałymi, opowiadają o
autentycznych sprawach, inaczej niż dotychczas książki medyczne. Zawierają
szczegóły z życia autorek. Główny temat - menstruacja i wszystko, co się z nią
wiąże, wszystko objęte TABU. Zależność cyklu miesięcznego z fazami księżyca
była dowodem na związki kobiety z naturą. Bunt przeciw przesądom i
medykalizacji.
Wpływ hormonów na psychikę.
Historia
płci i monstrualna kobieta
Co to jest płeć? Czy ma historię? Co z historią
dwoistości płci?
Przeciwstawianie sobie obu płci, ich
komplementarność. Męskie wizje kobiecego ciała stawały się przyczyną
patriarchalnego myślenia o kobiecie. Pojęcie monstrum- cyborga.
Transseksualizm
i transgenderyzm
Posgenderowe monstrum. Dzieje świata rozpatrywać uwzględniając
kategorię płci, zwrot ku metaforze cyborga ( odmieńca).
Kanon
Feministkom nie zależy na wpisaniu w kanony,
twierdzą, że kanonizując uśmierca się dzieła sztuki.
Narodowo-
hetero- patriarchalnie
Kanon zagraża tekstom na dwóch poziomach: kanonie
tekstów i kanonicznym ich odczytywaniu
Supermarket
„Literatura supermarketu”, zwrot w kierunku kultury
popularnej, kwestionuje hierarchię gatunków w kanonie. Pisarstwo kobiece
wykazuje podobną tematykę i sposoby prezentacji, co świadczy o braku zależności pomiędzy płcią autora a samym tekstem.
Przemilczenia, metaforyzacja i tabuizowanie tematu,
starannie ukryte tematy aborcyjne czy lesbijskie, literatura menstruacyjna -
poddała krytyce i dyskusji dotychczasowe przemilczenia.