Tak dziwnie się dzieje na świecie, że ludzie którzy byli nam dalecy, niespodziewanie stają się bardzo bliscy.
Tak stało się z
postacią niezwykłą dla mnie, jaką jest śp. prof. Bożena Stelmachowska.
Rok miniony
szybko mi to udowodnił, bowiem pisałam w tym czasie swoją pracę dyplomową
pt.
"Kultura
ludowa wybranych grup etnicznych Pomorza Gdańskiego
w świetle badań etnograficznych prof. Bożeny Stelmachowskiej
Architektura - wierzenia - strój".
w świetle badań etnograficznych prof. Bożeny Stelmachowskiej
Architektura - wierzenia - strój".
Praca dotyka
bezpośrednio tematyki zawartej w samym tytule, ale powstała w dużej mierze na
podstawie materiałów ze spuścizny Pani profesor Stelmachowskiej, przechowywanej
we zbiorach Archiwum Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu.
Prof. Bożena Stelmachowska ( Archiwum PAN w Poznaniu, sygnatura: P.III-23, t.205. Fotografie do życiorysu) |
Podczas moich
kolejnych wyjazdów do poznańskiego archiwum, dane mi było bardzo dobrze poznać
panią profesor. Czytanie rękopisów, rozszyfrowywanie kolejnych słów i ich
znaczeń sprawiało, że postać Stelmachowskiej stawała mi się coraz
bliższa.
Bożena
Stelmachowska urodziła się 5 grudnia 1889 roku we Wrześni w Wielkopolsce, w
rodzinie inteligenckiej Ludwiki i Ksawerego Stelmachowskich.
Była najmłodszą
z siedmiorga rodzeństwa.
Ojciec jej był
architektem, co nie pozostało bez wpływu na jej późniejsze fascynacje sztuką. Z
małej, rozbrykanej, niezwykle lubianej przez rówieśników Bożenki wyrosła
niezwykła, szalenie wrażliwa kobieta, która całe swoje życie poświęciła
badaniom etnograficznym. Gdyby nie jej pasja i oddanie sprawom Pomorza, ubożsi
byśmy byli o ogromną wiedzę na temat historii i tradycji grup etnicznych
zamieszkujących te ziemie.
W 1908 roku
Bożena Stelmachowska ukończyła poznańską żeńską pensję na prawach szkoły
średniej.
W latach 1919-1925
młoda Stelmachowska studiowała na Uniwersytecie Poznańskim. Tytuł naukowy
doktora otrzymała w 1925 roku. Zaraz potem otrzymała stanowisko asystentki w
Instytucie Etnografii. Pierwszym jej zadaniem było zorganizowanie biblioteki.
Bożena na tym etapie swego życia bardzo lubiła książki, przebywanie w ich
otoczeniu sprzyjało jej dalszemu dokształcaniu się. Czas asystentury u prof.
Bystronia objął lata 1926-1928.
Kiedy Bożena
otrzymała angaż na dyrektora Biblioteki Raczyńskich, radość jej decydentów nie
trwała zbyt długo. Bowiem już po kilku dniach urzędowania Stelmachowska podjęła
decyzję o rezygnacji z tego stanowiska, czego powodem była monotonia
wykonywanych zadań. Niebawem otrzymała propozycję pracy na stanowisku kustosza
w Muzeum Miejskim w Poznaniu.
Poza pracą w
poznańskim muzeum, początek lat trzydziestych przyniósł Stelmachowskiej początki
zainteresowań etnografią, pierwsze prace dotykały bezpośrednio tej tematyki. W
1939 roku w Warszawie na Uniwersytecie J. Piłsudskiego z etnografii robiła
habilitację. Od tej pory świat stanął przed nią otworem. Podróżowała bardzo
często za granicę w poszukiwaniu nowoczesnych metod ekspozycyjnych, czemu
sprzyjały ambicje włodarzy miasta, pragnących utrzymać ekspozycje w muzeum na
poziomie europejskim. Uczyła się więc nieustannie, zwłaszcza etnografii, gdyż
zainteresowanie kulturą ludową było wtedy w modzie. Przez wiele lat pisywała
felietony naukowe z zakresu etnografii min. do „Kuriera Poznańskiego”.
Pomorzem zajęła się dlatego, że nikt dotąd nie prowadził
tu badań stricte etnograficznych. W 1932 roku otrzymała nominację na
członka Komisji Etnograficznej Polskiej Akademii Umiejętności. Od początku lat
trzydziestych była członkiem Instytutu Bałtyckiego, w ramach którego
współpracowała z dr. Borowiakiem w tematach etnografii Pomorza. Podczas badań
do książki pt. „Rok obrzędowy na Pomorzu”. Nie wystarczało już jej samo
Wybrzeże i kultura rybaków, brnęła coraz głębiej w kulturę tego regionu i coraz
częściej napotykała na swojej drodze Kaszubów, którzy rozumieli jej misję i
chętnie współpracowali, przekazując ustne wersje tego, co z punktu widzenia
etnografa warte było poznania.
Pani doktor bardzo skrupulatnie wykonywała swoją pracę, poza dokładnymi opisami, robiła liczne fotografie. Podczas swoich prac w terenie, Stelmachowska na zlecenie Ministerstwa gromadziła eksponaty do zbiorów Szkoły Morskiej w Gdyni, a wszystko to z zamiarem utworzenia osobnego Muzeum Etnograficznego.
Pani doktor bardzo skrupulatnie wykonywała swoją pracę, poza dokładnymi opisami, robiła liczne fotografie. Podczas swoich prac w terenie, Stelmachowska na zlecenie Ministerstwa gromadziła eksponaty do zbiorów Szkoły Morskiej w Gdyni, a wszystko to z zamiarem utworzenia osobnego Muzeum Etnograficznego.
W 1937 roku dr
Bożena Stelmachowska została uhonorowana Krzyżem Kawalerskim orderu Polonia
Restituta, za zasługi położone dla kultury i oświaty. W 1938 roku Bożena
Stelmachowska jako przedstawicielka Instytutu Bałtyckiego systematycznie
pojawiała się z odczytami w Toruniu.
Na trzy
dni przed wybuchem II Wojny Światowej otrzymała nominację na docenta. Wraz
początkiem wojny brat Bronich wywiózł ją i Wandę Brzeską do Warszawy i w ten
sposób najprawdopodobniej uratował im życie. Mimo strasznych warunków bytowych
i tego, co przyszło im przeżyć podczas oblężenia Warszawy i później podczas wojny, Stelmachowska wciąż
starała się być aktywna.
Z
początkiem marca 1945 roku docent Stelmachowska i Wanda Brzeska powróciły do
zrujnowanego Poznania - Niedługo potem powstał przy Uniwersytecie Poznańskim
„Zakład Etnografii Słowian Zachodnich”, co niewątpliwie sprzyjało pilności i
pracowitości pani docent. Jeszcze w 1945 roku rozpoczęła pierwsze ekspedycje
naukowe, których głównym celem były badania terenowe.
Pierwsze
prace badawcze po II Wojnie Światowej rozpoczęła w Gorzowie, jej
wielkim marzeniem było założenie tam dużej stacji badawczej. Pracowała wówczas
nad specyfiką kulturową ziemi lubuskiej, co mogło być czymś w rodzaju zawdzięki
za wszelkie dobro uczynione dla niej tam w potrzebie.
Dla ówczesnego
ministerstwa Bożena Stelmachowska była jedynym w Polsce etnografem
specjalizującym się pomorzoznawstwem i to właśnie było powodem odrzucenia jej
wniosku o odnowienie tytułu docenta. W zamian powierzono jej katedrę etnografii
na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu i nominowano na profesora
nadzwyczajnego.
Od tej
pory wygłaszała Stelmachowska regularnie swoje wykłady i prelekcje dotykające
na początku rybołówstwa morskiego i stopniowo w tematyce obrzędowości, sztuki i
pieśni ludowej, a wszystko to poparte solidną wiedzą zdobytą w terenie. A we
wszystko to angażowała swoich studentów.
Bożena
Stelmachowska zmarła 21 listopada 1956 roku, pochowano ją na Cmentarzu
Górczyńskim w Poznaniu.
PUBLIKACJE:
- „System trzech epok w prehistoryji polskiej”, 1926,
- „Stosunek Kaszub do Polski” (odczyt), 1932,
- „Podkoziołek w obrzędowości zapustnej Polski Zachodniej”, 1933,
- „Rok obrzędowy na Pomorzu”, 1933,
- „Regionalizm etnograficzny na tle przykładów z współczesnej twórczości
literackiej Polski Zachodniej”, 1936,
- „Etnografia Pomorza i Prus Wschodnich”, 1937,
- „Sztuka ludowa na Kaszubach”, 1937,
- „Zdobnictwo ludowe ziemi Purzyckiej”, 1946,
- „Na drodze do teorii sztuki ludowej”, 1946,
- „Pomorze w programie badań etnograficznych”, 1946,
- „Etnografia Wielkopolski w planowaniu niemieckim”, 1947.
PUBLIKACJE POŚMIERTNE:
- „Strój kaszubski”, 1959,
- „Budownictwo Słowińców”, 1960,
- „Słowińcy i ich kultura”, 1963,
- „Zwyczaje rybaków polskiego wybrzeża Bałtyku”, 2009.
Bibliografia:
-B.Ronowska "Kultura ludowa wybranych grup etnicznych Pomorza
Gdańskiego w świetle badań etnograficznych prof. Bożeny Stelmachowskiej,
Architektura-wierzenia-strój", pracy seminaryjnej napisanej pod kierunkiem naukowym
prof. dr hab. Adama Grzelińskiego w 2012 roku na WSG w Bydgoszczy .
- Archiwum PAN, W. Brzeska, Życiorys prawdziwy Bożeny
Stelmachowskiej, Rękopis z Archiwum PAN, sygnatura: P.III-23, 1956/1957.
- E. Fryś- Pietrzakowa, A. Kowalska-Lewicka, A.
Spiss, Bożena Felicja Maria Stelmachowska,
Kraków 2002.
Kraków 2002.