22.05.2013

O tym, jak gwara poszła do szkoły...

      Zgodnie z planem projektu:„Gwara dla małych i dużych. Czyli kultura ludowa na wesoło”, który otrzymał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, 20 maja o godzinie 12.00 gwara kociewska przekroczyła próg Integracyjnej Szkole Podstawowej przy Zespole Szkół nr 14 przy ul. Kcyńskiej 49 w Bydgoszczy. 
Na początku uczniowie kl III , do których adresowane był projekt, przywitali nas z zaciekawieniem, ale z dystansem. Niewiele rozumiejąc z tego, co się w ich klasie właśnie dzieje... Dzieci przejęte klasówką, którą, wychowawczyni zapowiedziała w tym czasie, zaczęły zadawać mi pytania.

Podczas pokazu haftu

Na początek przeprowadziłam z dziećmi pogadankę odnośnie podziału administracyjnego Polski, potem wyjaśniłam im termin "etnografia" oraz "region etnograficzny". Następnie opowiedziałam o tym, czym jest gwara i gdzie w naszej najbliższej okolicy ona występuje. 




Dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły w tych rozmowach, zadawały mnóstwo pytań i udzielały odpowiedzi na moje pytania. Jednak najwięcej emocji wzbudziły bajki Bernarda Janowicza, pisane w kociewskiej gwarze, które im przeczytałam. Dzieciom spodobało się także to, że pozwoliłam, by po kolei czytały fragmenty bajki "O kuronku i kokoszcze".





Na zakończenie pokazałam maluchom, jak powstaje haft. 
Dzieci były zachwycone, tym bardziej, że wystąpiłam przed nimi ubrana w strój regionalny. Podziwiały hafty na nim, dotykały kwiatków i pytały: " Czy pani jeszcze kiedyś nas odwiedzi?"

Odwiedzę:)

Więcej zdjęć tutaj:
O tym , jak gwara poszła do szkoły