19.05.2013

Skarb popadajacy w ruinę

 Od dawna zajmuję się dokumentowaniem starych, zwłaszcza kociewskich chat. Z ogromną pasją fotografuję je, spisuję ich historie i robię dokumentację etnograficzną.
Przed rokiem bardzo się zaangażowałam w ratowanie starej poniatówki, chaty, którą odnalazłam w zupełnie niespodziewanym miejscu ... na placu moich dziecięcych zabaw!

Razu pewnego będąc w odwiedzinach w miejscu, gdzie się wychowałam, na Krajnie, podczas spaceru z aparatem fotograficznym, odkryłam, że chata, którą pamiętam z dzieciństwa wciąż stoi... 
Stara, zrujnowana, pochylona, ale stoi! 
Doskonale ją pamiętam z dzieciństwa, wówczas była stołówką gotującą obiady dla robotników sezonowych pracujących w PGR-ach.
 
Niestety, do dziś nie udało mi się nic w jej sprawie wskórać...


Chata drewniana, w dokumentacji gminy figurująca pod nazwą: poniatówka (ok.1935 rok)


To niewątpliwie zabytek, niestety w fatalnym stanie.

Chaty "poniatówki " powstały w 1935 roku w ramach planu parcelacyjnego ministra Poniatowskiego.