31.08.2012

Ja i makro

    
    Zanim lekarze zabronili mi biegania, co dnia przebiegałam minimum cztery kilometry. Teraz pozostało mi tylko z tego spacerowanie i weszło mi tak mocno w krew, że dzień bez spaceru, to stracony dzień.
Miejscem moich wycieczek najczęściej jest pobliski, rozległy las, bogaty w roślinność i zwierzęta. 
W moich wędrówkach wiernie towarzyszy mi mój ukochany czworonóg, suczka Coma, z nią czuję się bardzo bezpiecznie i... radośnie.




Ale Coma nie jest jedyną towarzyszką moich wędrówek, wiernie trwa przy mnie mój niepozorny Fuji'k. Zabieram go zawsze i wszędzie, bo nigdy nie wiem, kiedy może mi się przydać. 


Fotografuję pejzaż, architekturę, rośliny, ale najwięcej radości sprawia mi fotografowanie owadów.

Nie jest wcale łatwo uchwycić malutkiego owada w obiektyw, zwłaszcza, kiedy nieustannie się porusza... 

Długo, bardzo długo nie mogłam sfotografować biedronki... aż w końcu...






Biedronka siedmiokropka

 Coccinella septempunctata




To chrząszcz, pochodzący z rodziny biedronkowatych, przez wielu zwany Bożą krówką.
Słodki, przecudny owad, grający dobre charaktery w bajkach, nie jest w rzeczywistości tak łagodny...

Jej czerwone zabarwienie, strojne w czarne kropeczki jest dla jej wrogów jednoznacznym ostrzeżeniem.
Ciało biedronki zawiera bowiem całkiem spore ilości trucizny.
Gdy weźmiemy do ręki biedronkę, wystraszona wydziela "krwawy", cuchnący płyn, niewykluczone, że płyn ten rzeczywiście posiada w swoim składzie krew, a jego głównym zadaniem jest odstraszenie napastnika.





Biedronka wylęga się z jajeczka złożonego wcześniej przez jej matkę u spodu liści. To drobne, pomarańczowe, podłużne jajeczka, ułożone na listeczku jeden obok drugiego. Liczba jajeczek złożonych w jednym miejscu waha się w granicach kilkudziesięciu sztuk. 
Czas jakiś trwa, nim z jajeczek wyklują się szare larwy biedronek. Ich rozwój od momentu wyklucia się, aż do postaci dorosłej trwa ok czterech tygodni. 
W tej fazie rozwoju larwa biedronki jest bardzo żarłoczna, żywi się mszycami i innymi drobnymi owadami.




 Podczas rozwoju larwa linieje pięć razy, ten ostatni raz prowadzi do przepoczwarzenia w osobnika przypominającego już nieco dorosłego owada. Ale by do tego mogło dojść, larwa musi znaleźć sobie odpowiednie miejsce, do którego może się przyczepić. 
Tu dochodzi do przemiany. 
Teraz poczwarka ma kolor pomarańczowy z czarnymi plamami. Miej więcej tydzień trwa ostatni etap przemiany, z niego wychodzi już dorosły owad, niestety jeszcze nie czerwony. Jego barwa jest żółta i z biegiem czasu zmienia się na pomarańczową, aż do chwili, gdy osiągnie kolor czerwony.




Z tego płynie prosty wniosek: Czym kolor biedronki jest bledszy, tym jest ona młodsza. 
Czas życia dorosłej biedronki, to kilkanaście miesięcy.

 Źródło: Świat Makro.com