19.09.2012

Arachnea / w świecie pająków...

    Pająki ... 

     Dla mnie jedne z najciekawszych stworzeń. Czym dłużej je fotografuję, tym bardziej nie mogę się nadziwić ich urodzie, sprytowi i technice. Poznaję je i ich zwyczaje, zaczynam domyślać się miejsc w których mogę je spotkać, rozpoznaję z daleka ich siedliska. Kiedyś się nimi brzydziłam, bardzo się ich bałam i wolałam omijać dużym kołem. Teraz na spacerze wręcz ich szukam...Jakże się to wszystko zmienia... Makro  zmieniło moje myślenie o owadach, pozwoliło wykształcić w sobie techniki obserwacji i podchodzenia do owada tak, by go nie spłoszyć. A aparat mam jaki mam i coraz częściej udaje mi się wycisnąć z niego więcej, niż potrafi... przynajmniej tak mi się wydaje.

Gdy jesień stoi u progu, pająki robią się nadzwyczaj aktywne. Pełno ich wszędzie. Zapracowane budują misterne sieci, niekiedy opasające dwa a nawet trzy pinie drzew... Siadają potem w jej centralnym punkcie i czekają. Nie jeden raz i nie dwa wpadłam w taką sieć, potem długo po powrocie do domu miałam dziwne wrażenie, że "coś" po mnie chodzi. Oczywiście nic nie chodziło...

Pająk krzyżak (Araneidae)






Czasem zastaję je wtulone we źdźbła traw...

Tych pająków spotykam w lesie najwięcej. Jest ich wiele różnych gatunków. Różnią się od siebie ubarwieniem, choć budowę mają podobną.

Innym razem hardo stojące na liściach, niby patrzące na mnie...

Albo wtulone w cieplutką jak by się zdawać mogło kołderkę swojej przędzy... Pająki te to bodaj największe z dotychczas przeze mnie sfotografowanych. Rozmiarami mogę je przyrównać do... dużej wiśni...


Przecudne są ich siedliska. Niby kokony misternie utkane tulą je do snu.


Czasem pająki wciśnięte w zarośla wyglądają z ukrycia...

Zwykle z "domku" nie wychodzą przed zmrokiem...

I pomyślcie, jak często spotykacie te "piękności"... ile ich oczu patrzy na Was , podczas spaceru po lesie, czy parku?
Jest ich wszędzie, zwłaszcza teraz bardzo dużo.
Z reguły nie są groźne, choć doszukałam się w Internecie wzmianek o tym, że niektóre gatunki pająków, żyjące w Polsce są jadowite.

Niebawem spróbuję opowiedzieć coś więcej o całej rodzinie pająków, o ich zwyczajach, rozmnażaniu i trybie życia. 

Spróbuję podzielić je na gatunki.